Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BAC Mono FCEV wil waterstof naar het racecircuit brengen

Kunnen ook sportwagens uitstootloos worden? BAC denkt alvast van wel, want zij voorzien hun Mono zowaar van een aandrijflijn op waterstof.

De kans is groot dat je er nog nooit eentje zien rijden hebt, maar de BAC Mono is wel degelijk een straatlegale auto. Briggs Automotive Company produceert het futuristische apparaat al sinds 2011 en sindsdien mocht de Mono aanvankelijk al genieten van een 2.3 liter grote viercilinder en later een 2.5 liter groot exemplaar uit de rekken van Ford. Binnenkort voegen ze nog een aandrijflijn aan dat rijtje toe, en dat wordt niet de minste.

Waterstof voor de niche

BAC kondigt namelijk een heuse waterstofvariant van zijn Mono aan langs een setje nieuwe teaserafbeeldingen. Op de foto’s krijgen we echter niet zoveel verbazends te zien want de racer lijkt het gewoonlijke koetswerk nagenoeg ongewijzigd over te nemen. Alleen de bestickering laat weinig aan de verbeelding over, want die verkondigt naast het feit dat er een brandstofcel onderhuids schuilt ook de samenwerking tussen BAC en Viritech. Die start-up specialiseert zich al even in waterstoftechnologie voor de lucht- en scheepvaart en kreeg recent een subsidie van de Britse overheid om dergelijke aandrijfsystemen ook voor nichefabrikanten van auto’s te gaan ontwikkelen.

BAC Mono FCEV teaser 2022

Geen compromissen

De toewijding van BAC om zijn knotsgekke Mono te voorzien van een brandstofcel is best bewonderenswaardig gezien zijn positie in de markt. Zo produceert de fabrikant uitsluitend varianten van deze Mono en is dat model – ondanks zijn straatlegale status – duidelijk bedoeld voor het circuit. Evident kan het dus niet zijn om een racewagen uitstootloos te maken, maar toch belooft BAC dat de Mono FCEV weinig tot geen toegevingen moet doen qua rijplezier, prestaties of gewicht. Tegen 2030 wil de fabrikant trouwens volledig koolstofneutraal worden. Of we dan ook zo lang moeten wachten op een productieversie van deze Mono met brandstofcel is nog niet duidelijk.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer