De kans is groot dat je er nog nooit eentje zien rijden hebt, maar de BAC Mono is wel degelijk een straatlegale auto. Briggs Automotive Company produceert het futuristische apparaat al sinds 2011 en sindsdien mocht de Mono aanvankelijk al genieten van een 2.3 liter grote viercilinder en later een 2.5 liter groot exemplaar uit de rekken van Ford. Binnenkort voegen ze nog een aandrijflijn aan dat rijtje toe, en dat wordt niet de minste.
Waterstof voor de niche
BAC kondigt namelijk een heuse waterstofvariant van zijn Mono aan langs een setje nieuwe teaserafbeeldingen. Op de foto’s krijgen we echter niet zoveel verbazends te zien want de racer lijkt het gewoonlijke koetswerk nagenoeg ongewijzigd over te nemen. Alleen de bestickering laat weinig aan de verbeelding over, want die verkondigt naast het feit dat er een brandstofcel onderhuids schuilt ook de samenwerking tussen BAC en Viritech. Die start-up specialiseert zich al even in waterstoftechnologie voor de lucht- en scheepvaart en kreeg recent een subsidie van de Britse overheid om dergelijke aandrijfsystemen ook voor nichefabrikanten van auto’s te gaan ontwikkelen.
Geen compromissen
De toewijding van BAC om zijn knotsgekke Mono te voorzien van een brandstofcel is best bewonderenswaardig gezien zijn positie in de markt. Zo produceert de fabrikant uitsluitend varianten van deze Mono en is dat model – ondanks zijn straatlegale status – duidelijk bedoeld voor het circuit. Evident kan het dus niet zijn om een racewagen uitstootloos te maken, maar toch belooft BAC dat de Mono FCEV weinig tot geen toegevingen moet doen qua rijplezier, prestaties of gewicht. Tegen 2030 wil de fabrikant trouwens volledig koolstofneutraal worden. Of we dan ook zo lang moeten wachten op een productieversie van deze Mono met brandstofcel is nog niet duidelijk.