Alweer een Chinees merk met vage elektrische plannen? Nee hoor, NIO is wel degelijk klaar voor Europa. De Chinezen hebben eerst hun teen al eens in het water gestoken met de ES8, een elektrische SUV die in elektrisch gidsland Noorwegen aan de man wordt gebracht. Volgend jaar komt daar deze ET5 bij, die NIO in Nederland, Duitsland, Denemarken en Zweden wil gaan verkopen.
Hello California?
Kijk je naar deze elektrische fastback, dan is het meteen duidelijk op wie de NIO ET5 zijn pijlen richt: de Tesla Model 3 en Polestar 2. Door zijn lage snuit en kenmerkende daklijn misschien nog iets meer op de concurrent uit Californië dan die uit Zweden. Binnenin is ook bij NIO minimalisme de norm, met een grote centrale tablet voor het infotainment, een display van 10,2 duim voor het instrumentarium en de nodige ondersteuning in augmented en virtual reality.
Meer dan 1.000 kilometer
De NIO ET5 krijgt drie batterijversies: een exemplaar van 75 kWh, een van 100 kWh en een gigantische batterij van 150 kWh. Volgens de Chinese testcyclus moet dat een rijbereik opleveren van respectievelijk 550, 700 en meer dan 1.000 kilometer. De ET5 mikt enerzijds op sportieve prestaties, met een sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden, en anderzijds op autonoom rijden. NIO wil na de nodige ontwikkeling en goedkeuring zijn diensten voor autonoom rijden aanbieden als een maandelijkse betalende dienst.
Batterij ruilen
Vanaf september 2022 worden de eerste exemplaren van de NIO ET5 geleverd. Europese prijzen zijn er nog niet, maar NIO lijkt te mikken op een startprijs van zo’n 45.000 euro. De Chinezen zijn ook bezig met de uitrol van Power Swap-stations, waarbij je op enkele minuten tijd de bijna lege batterij van je NIO kunt wisselen voor een volgeladen exemplaar. Dan ‘huur’ je de batterij en daalt de geschatte richtprijs van de NIO ET5 naar zo’n 36.000 euro. Wordt binnenkort vervolgd.