Respectievelijk drie en twee jaar na hun debuut krijgen de Volkswagen ID.4 en diens coupé-afgeleide, de ID.5, een update. Die pakt in de eerste plaats enkele kritiekpunten op het infotainmentsysteem aan, maar introduceert daarnaast ook een vernieuwde aandrijflijn. Die komt van de ID.7, de elektrische berline die Volkswagen eerder dit jaar introduceerde.
Infotainmentupdate
Nog van de ID.7 komt het vernieuwde infotainmentsysteem. Dat draait voortaan niet alleen op de meest recente softwaregeneratie, maar huist nu ook achter een groter scherm: 12,9 duim om precies te zijn. De menustructuur werd logischer, de stemassistent en enkele andere features kregen een update en optioneel is er een nieuwe Harman/Kardon-geluidsinstallatie. Om meer plaats te maken voor het grotere scherm, verhuist de keuzehendel voor de versnellingsbak van zijn positie naast het instrumentendisplay naar de stuurkolom. Dat digitale instrumentendisplay en het head-updisplay werden tot slot ook verbeterd.
Extra vermogen
De ID.4- en ID.5-modellen met batterij van 77 kWh krijgen daarnaast een geüpdatete versie van de batterij en een gloednieuwe elektromotor op de achteras. De ID.4 Pro en ID.5 Pro met achterwielaandrijving zien hun vermogen daardoor stijgen van 150 kW (204 pk) naar 210 kW (286 pk). Het koppel stijgt van 310 Nm naar 545 Nm. De ID.4 Pro 4Motion doet er 15 kW (21 pk) bij: van 195 kW (265 pk) naar 210 kW (286 pk). De sportievere ID.4 GTX en ID.5 GTX krijgen dezelfde update als de Skoda Enyaq RS iV en zien hun vermogen stijgen tot 250 kW (340 pk). De ID.4 Pure met batterij van 52 kWh blijft onaangeroerd.
Sneller aan de stekker
Op de laadsnelheid na dan, want die stijgt van 110 kW naar 115 kW. Die van de vierwielaangedreven Pro-modellen stijgt op zijn beurt van 135 kW naar 175 kW. De ID.4 Pro-modellen geven nu een WLTP-rijbereik op van 550 kilometer, de ID.5 Pro-modellen doen er door hun gunstigere stroomlijn iets bovenop: hun WLTP-rijbereik bedraagt nu 556 kilometer. De vernieuwde ID.4- en ID.5-modellen zijn vanaf nu te bestellen.