Wie in 2026 een bedrijfswagen bestelt, zal daar alleen nog fiscaal van kunnen profiteren als die volledig elektrisch is. Daar is de federale regering het deze week over eens geraakt. Voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen en hybride bedrijfswagens komt er een overgangsregeling. Op die manier hoopt de federale regering ons wagenpark sneller te vergroenen.
Salariswagens
In ons land rijden er ruim een half miljoen bedrijfswagens rond. In heel wat gevallen gaat het om zogenaamde ‘salariswagens’, een fiscaal interessante manier voor werkgevers om hun werknemers loonopslag te geven. Maar daardoor gebruikt de Belg graag en vaak de auto, en bestaat het wagenpark in ons land veel uit benzine- en dieselmodellen.
De federale regering schakelt nu een versnelling hoger om dat bedrijfswagenpark te vergroenen. Vanaf 2026 zullen alleen elektrische auto’s die als bedrijfswagen worden ingeschreven nog van een volledig fiscaal voordeel kunnen genieten. Dat voordeel wordt wel afgebouwd, om een van de keerzijdes van het bedrijfswagensysteem in ons land – de filedruk – te verlichten. Vanaf 2027 is een elektrische bedrijfswagen nog maar voor 95 procent fiscaal aftrekbaar. Tegen 2030 is dat zelfs nog maar 75 procent.
Overgangsregeling
Voor bedrijfswagens op fossiele brandstoffen blijft de huidige fiscale regeling van toepassing tot 1 juli 2023. Daarna komt er een overgangsregeling tot 31 december 2025. In 2025 zullen klassieke bedrijfswagens nog tot 75 procent aftrekbaar zijn, om daarna jaarlijks met 25 procent af te nemen en ten slotte in 2028 fiscaal niet meer interessant te zijn. Voor hybride bedrijfswagens zullen vanaf 1 juli 2023 de benzine- en dieselkosten tot 50 procent fiscaal aftrekbaar zijn.
Wie geen bedrijfswagen wil, kan kiezen voor een uitgebreider mobiliteitsbudget. Wie wel voor een elektrische bedrijfswagen kiest, betaalt voorlopig een lager voordeel alle aard (VAA) omdat de CO2-uitstoot die meetelt in de berekening voor een elektrische auto op papier nul bedraagt. Bovendien wordt ook de aanschaf van een laadpaal fiscaal gestimuleerd: wie thuis een laadpaal installeert, kan voor 2023 de kosten voor 45 procent inbrengen, met een maximumprijs van 1.500 euro. Vanaf 2023 is de kost voor 30 procent fiscaal aftrekbaar, vanaf 2024 is dat nog maar 15 procent. Ook bedrijven krijgen een stevige fiscale stimulans, op voorwaarde dat de laadpalen ook publiek toegankelijk zijn.