Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Beestig: Chevrolet Corvette ZR1 heeft Bugatti-performance (2024)

Amerika heeft een nieuwe exuberante sportwagen in zijn rangen. De Chevrolet Corvette ZR1 krijgt een 5.5-liter V8 met 1.079 pk.

Amerika, het land van de vrijheid, de moedigen en… pk-monsters met gigantische cilinderinhoud. In de US of A hanteren ze tenslotte de leuze “there is no replacement for displacement”, een duidelijk sneer naar compactere motorblokken die gebruik moeten maken van turbo’s. Wat gebeurt er echter als je een knoert van een motor uitrust met turbo’s? In dat geval krijg je het nieuwe Amerikaanse boegbeeld: de nieuwe generatie Chevrolet Corvette ZR1!

Turbo Turbo

De ZR1 was steevast de meest extreme variant van de Chevrolet Corvette. De nieuwe generatie die zich laat baseren op de 8ste generatie maakt het echter heel bont. De motor achterin is nog steeds een 5.5-liter V8 die op eigen adem al vlot 679 pk richting de achterwielen weet te sturen.

chevrolet_corvette_zr1_coupe_ztk_package.jpeg

Schroef daar echter een setje turbo's op en je krijgt een absoluut monster. De nieuwe Corvette ZR1 mag namelijk 1.079 pk en 1.123 Nm koppel richting zijn achterwielen sturen. Dat is Bugatti-performance, in een “budget” sportwagen met fabrieksgarantie! De topsnelheid ligt lager dan bij zo’n Bugatti Veyron of Chiron, maar met 346 km/u kom je nog steeds niets te kort.

Budget hypercar

Visueel blijft de ZR1 zelfs relatief subtiel. In die zin dat er geen buitensporige verschillen vallen op te merken tegenover een reguliere Corvette. Wie goed kijkt, merkt bredere luchthappers aan de flank op en zelfs een extra setje koelsleuven op de motorkap achteraan. De knoert van een spoiler is natuurlijk ook allerminst subtiel maar die maakt deel uit van het ZTK Performance Pack en is dus in feite optioneel.

chevrolet_corvette_zr1_coupe_ztk_package_2.jpeg

Het koolstofvezel dakje is dan weer wel standaard, net zoals de prijs die zal beginnen ergens rond de 150.000 dollar. Oké, dat is verre van “budget”, maar wel vlot een tiende tot een twintigste van wat je neer moet leggen voor een Bugatti Veyron. Amerika doet het opnieuw!

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer