Amerika, het land van de vrijheid, de moedigen en… pk-monsters met gigantische cilinderinhoud. In de US of A hanteren ze tenslotte de leuze “there is no replacement for displacement”, een duidelijk sneer naar compactere motorblokken die gebruik moeten maken van turbo’s. Wat gebeurt er echter als je een knoert van een motor uitrust met turbo’s? In dat geval krijg je het nieuwe Amerikaanse boegbeeld: de nieuwe generatie Chevrolet Corvette ZR1!
Turbo Turbo
De ZR1 was steevast de meest extreme variant van de Chevrolet Corvette. De nieuwe generatie die zich laat baseren op de 8ste generatie maakt het echter heel bont. De motor achterin is nog steeds een 5.5-liter V8 die op eigen adem al vlot 679 pk richting de achterwielen weet te sturen.
Schroef daar echter een setje turbo's op en je krijgt een absoluut monster. De nieuwe Corvette ZR1 mag namelijk 1.079 pk en 1.123 Nm koppel richting zijn achterwielen sturen. Dat is Bugatti-performance, in een “budget” sportwagen met fabrieksgarantie! De topsnelheid ligt lager dan bij zo’n Bugatti Veyron of Chiron, maar met 346 km/u kom je nog steeds niets te kort.
Budget hypercar
Visueel blijft de ZR1 zelfs relatief subtiel. In die zin dat er geen buitensporige verschillen vallen op te merken tegenover een reguliere Corvette. Wie goed kijkt, merkt bredere luchthappers aan de flank op en zelfs een extra setje koelsleuven op de motorkap achteraan. De knoert van een spoiler is natuurlijk ook allerminst subtiel maar die maakt deel uit van het ZTK Performance Pack en is dus in feite optioneel.
Het koolstofvezel dakje is dan weer wel standaard, net zoals de prijs die zal beginnen ergens rond de 150.000 dollar. Oké, dat is verre van “budget”, maar wel vlot een tiende tot een twintigste van wat je neer moet leggen voor een Bugatti Veyron. Amerika doet het opnieuw!