Ondanks strengere milieunormen, lage-emissiezones en belastingvoordelen om oude auto’s van de weg te halen, rijdt de Belg steeds langer met zijn auto. Dat is alvast de voornaamste conclusie uit GiPA Driver Survey van onderzoeksbureau GiPa in samenwerking met Auto5. Maar waarom komt dat?
Sterke stijging in ouderdom
Vooreerst de belangrijkste evolutie: De gemiddelde auto in België is tien jaar oud. Of anders gezegd kun je stellen dat de Belg gemiddeld tien jaar met zijn auto rijdt voor hij ‘m vervangt. Dat is opmerkelijk, want amper tien jaar geleden (2014) was de gemiddelde auto in België nog 8 jaar oud. Dat is een significante veroudering op korte tijd.
Met de vinger wordt gewezen naar de onzekerheid omtrent fiscaliteit, belastingen en emissienormen. Want de inzet van de overheid om het wagenpark te vergroenen, heeft bij de particulier een averechts effect. Zo kijkt de particulier nog liever even de kat uit de boom om te zien hoe het autobezit de komende jaren zal evolueren. De verkiezingen en daarbij horende nieuwe regeringen zijn zonder twijfel een versterkende factor.
We rijden steeds minder
Hoewel de Belg zijn auto dus langer bij zich houdt, rijden we wel steeds minder km’s. Na de Corona-pandemie (2020) is dat getal terug gestegen, maar de Belg zit, vooral door de forse toename van thuiswerk en aanpassing van de verplaatsinggewoontes, nog altijd minder achter het stuur dan vóór corona.
De gemiddelde bestuurder legt anno 2024 jaarlijks 12.650 km af. Dieselrijders rijden nog nét wat meer (14.000 km), terwijl er eigenlijk geen verschil tussen benzine- of EV-rijders valt waar te nemen (11.500 km). Neem je er de gemiddelde leeftijd van ons wagenpark bij, dan kan je stellen dat gemiddeld genomen een auto op de Belgische wegen zo’n 120.000 km op z’n teller heeft staan.
Niet elk gezin heeft een auto, maar heeft er dan wel meer dan één
Gaan we tenslotte nog kijken naar het autobezit, dan noteren we dat bijna twee op de drie gezinnen in ons land beschikt over een eigen auto. Meer nog, gaan we kijken naar absolute volumes (zes miljoen auto’s voor vier miljoen bestuurders), dan kan je stellen dat gemiddeld gezien een Belgisch gezin 1,4 auto’s heeft.
Dat aantal blijft trouwens groeien. Ondanks het stimuleren van andere mobiliteitsoplossingen. Waardoor families duidelijk nog steeds de auto als hét meest interessante vervoermiddel zijn. Al mag die tegenwoordig dus wel wat ouder zijn…