Zijn er in België verkiezingen, dan kan je er prat op gaan dat er twee jaar later een regering uit de assen van het debat rijst. Die regering heet niet Vivaldi maar wel Regering-De Croo. Een regering mét een regeerakkoord, waardoor er ook een impact is voor de automobilist.
Full EV
Het grootste speerpunt moet wel de focus op de verdere vergroening van de bedrijfswagen zijn. Hanteert de Belgische overheid daar nu nog een complexe berekening voor gebaseerd op brandstoftype, gewicht en CO2-uitstoot, dan zal het vanaf 2026 een stuk gemakkelijker worden: elke nieuwe bedrijfswagen moet 100% emissievrij zijn. Of in mensentaal: elektrisch.
Daarmee hoopt de regering een snelle vergroening van het Belgisch wagenpark door te voeren. Die auto’s kunnen dan vier jaar later de tweedehandsmarkt overspoelen om zo ook de particulier in de EV te krijgen. Hamvraag blijft evenwel welke gevolgen dit belastingtechnisch zal hebben. Op dit moment brengt de elektrische auto amper geld in de staatskas. Het is dus nog maar de vraag welke nieuwe taksen zullen opduiken.
Puntensysteem voor rijbewijs
De focus wordt trouwens niet enkel op de bedrijfswagen gelegd door de nieuwe regering. Er is ook een opmerkelijk deeltje in het regeerakkoord over het rijbewijs. Daarbij is er sprake over een rijbewijs met punten. Alleen lijkt het er op dat dit rijbewijs niet voor iedereen is. Pas na het begaan van enkele zware overtredingen zal je moeten overschakelen naar een rijbewijs met punten. De details zullen (hopelijk) in de volgende maanden duidelijk worden.