Het is dus met zijn gigantische SUV en niet met een meer klassieke limousine of met de Continental GT dat ook Bentley op zoek gaat naar minder CO2-uitstoot aan de uitlaatpijp. Waarom? Omdat zijn klanten er zelf om vragen, en omdat de technologie voor het rapen ligt binnen de VW Groep.
Zoals de Cayenne
De Bentley maakt gebruik van de hybride aandrijfgroep die al dienst doet in de Porsche Cayenne. Beide maken overigens gebruik van hetzelfde onderstel. We vinden een 3-liter V6 biturbo benzinemotor terug, die ondersteuning krijgt van een elektrische motor die 128 pk en 400 Nm opwekt. Bentley kondigt een gecombineerd vermogen aan van 700 Nm, maar wil nog geen cijfer plakken op het piekvermogen. Al zal dat ongetwijfeld niet veel verschillen van dat van de Cayenne e-Hybrid met 460 pk. Wat het elektrisch gedeelte betreft, rekent Bentley een volgens de WLTP-test gemeten rijbereik van maximaal 39 kilometer voor. In de daaruit afgeleide verbruikstest zien we een gemiddelde van 3,5 l/100 km voor 79 g/km CO2.
Nog meer een Bentley ?
Sommigen zullen jammeren dat Bentley hiermee zijn ziel verliest, maar het was designdirecteur Stefan Sielaff zelf die ons in een gesprek tijdens het Autosalon van Genève nog meegaf dat het de Bentley-klanten zelf zijn die om een hybride vragen. “Ze zeggen dat in bijvoorbeeld Californië de sociale druk hoog is om met een elektrische auto naar de schoolpoort te komen.” We zijn er van overtuigd dat Bentley bovendien veel te winnen heeft bij een elektrische aandrijving.
Wat zijn de belangrijkste kenmerken van een Bentley op de weg? Stilte, een kolossaal pak Newtonmeters in lage toerentallen, en pure snelheid boven echte rijdynamiek. Wat is er nu stiller dan een elektrische motor? Wat pikt er sneller aan bij de start dan een elektrische motor? En is een spurtje naar 100 km/u in 5,5 seconden vlot genoeg voor u? Goed, het geronk van de V8 is er niet meer bij. Maar misschien is dat ook niet nodig om een Bentley ‘volgens het boekje’ te maken. Bentley stelt dat heel zijn gamma over een elektrische variant zal beschikken tegen 2023. De Bentley Bentayga Hybrid zal 141.000 euro kosten, voor de optielijst er bij wordt gehaald. De eerste leveringen zijn voor het einde van dit jaar.