De topversie van het Bentayga-gamma, de Speed, krijgt dus dezelfde visuele aanpassingen als de V8. Zo zien we onder meer het strakkere gelaat van de Continental GT opduiken op de SUV, net als de ellipsvormige achterlichten. Ook binnenin zien we dezelfde updates, met een hertekend stuurwiel, gewijzigde middenconsole en digitaal instrumentenpaneel. Het infotainmentsysteem werd meer geconnecteerd, en kreeg een groter touchscreen: 10,9 duim.
Speed-handtekening
Tegelijk drukt de Speed zijn eigen stempel op de Bentayga. De topversie krijgt geheel eigen bumperwerk, een iets grotere dakspoiler, gesmoorde koplampen, en een donkerder radiatorrooster en luchtinlaten. Achteraan verschijnen er ovalen einddempers voor de uitlaat en verduisterde achterlichten. Unieke 22-duimsvelgen en specifieke Speed-logo's maken het plaatje af.
Ook binnenin duiken de Speed-logo's op, terwijl de topversie gebruik maakt van alcantara. Al blijft dit natuurlijk een Bentley, wat betekent dat alle materialen en kleurcombinaties mogelijk zijn, zolang de gefortuneerde klant zijn portefeuille open trekt.
Kerncentrale
Onder de motorkap huist nog steeds de imposante 6.0 W12. Die is goed voor 635 pk en 900 Nm, een koppel dat breed uitgesmeerd wordt (van 1.500 tot 5.000 tpm). De imposante kolos schiet daardoor uit de startblokken om na 3,9 seconden 100 km/u te halen en een topsnelheid te bereiken van 306 km/u. Over uitstoot- en verbruikscijfers doet Bentley er diplomatisch het zwijgen toe. Wel geven de Britten mee dat de W12 over cilinderuitschakeling beschikt, en dus bij lage belasting de helft van zijn cilinders deactiveert. Ook een coastingfunctie moet het verbruik iets temperen, al zullen dat druppels op een hete plaat zijn. Over enkele maanden moet de Bentayga Hybrid dat probleem voor een deel oplossen.