De V8 die in het vooronder van de Flying Spur wordt gestopt, is een oude bekende: de 4.0 van 550 pk en 770 Nm wordt immers ook gebruikt in de Porsche Cayenne Turbo en de Lamborghini Urus. Ook in de Continental en Bentayga maakt hij al een tijdje de dienst uit.
Naar eigen zeggen mikt Bentley met deze V8 vooral op eigenaars die zelf ook graag tijd achter het stuur doorbrengen in plaats van op de achterbank. Dat de V8 een – kleine – slok op de borrel scheelt tegenover de kolossale W12, is mooi meegenomen in strengere CO2-tijden.
Over het verbruik en de uitstoot geven de Britten geen cijfers vrij, maar wel leren we dat de V8 cilinderuitschakeling krijgt. Bij lage belasting van de motor worden in amper 20 milliseconden vier van de acht cilinders gedeactiveerd. De V8 moet daardoor 16 procent zuiniger zijn, en 100 kilogram minder wegen dan de W12.
Met de V8 sprint de Bentley Flying Spur naar 100 km/u in 4,1 seconden, terwijl de topsnelheid op 318 km/u ligt. Adaptieve luchtvering is standaard, terwijl actieve antirolstangen en vierwielsturing het rijgedrag van deze Britse kolos verder moeten aanscherpen.