Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bentley stuurt V8 met langste productierun ooit op pensioen

Met 61 jaar op de teller is de L-series V8 van Bentley een compleet instituut in autoland. Het einde is echter aangebroken voor de motor, die door strengere emissienormen niet meer kan voldoen aan de Europese regelgeving.

Hebben we het over iconen in autoland, dan denk je vaak een modellen, niet zozeer aan motoren. Toch zijn er enkele iconische motoren in de geschiedenis van de auto. Denk maar aan de “boxer 6” van Porsche, de V6 “Busso” van Alfa en de Honda F20C die debuteerde in de S2000. Ook de Bentley 6¾ hoort daar bij. Want geen enkele andere V8 was zo lang in serieproductie.

Trouw aan de roots

Dat is trouwens geen understatement. Want met 61 jaar is dit tout court één van de langste motoren in serieproductie. Het blok verscheen voor de eerste keer in de S2 Limousine, een Bentley vanuit 1952. In die eerste fase was de V8 180 pk en 400 Nm sterk.

Bentley V8 production end

Tot op de dag van vandaag gebruikt Bentley dezelfde fundamenten voor haar V8. En hoewel hij bij zijn lancering 6.2-liter groot was - en niet 6.75 -, valt dat enkel te verklaren omdat Bentley kortere zuigers installeerde voor een langere slag in 1971.

1.100 Nm

Wat 61 jaar ingenieurschap doet met een motorblok? Wel, laat de cijfers voor zich spreken. Want de V8 die in de jaren 50 180 pk en 400 Nm koppel wist op te wekken is anno 2020 goed voor 537 pk en 1.100 Nm. Met dank aan moderne technieken maar vooral: met dank aan turbokracht.

Bentley V8 production end

Helaas, ook Bentley is tot de vaststelling gekomen dat het steeds moeilijker wordt om een “oude” motor in leven te houden met de strengere emissienormen rond de nek. Waardoor de Bentley 6¾ samen met de Mulsanne Limousine op pensioen mag. Om dat te vieren bouwt Bentley 30 exemplaren van de Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner. Opvolging is er in de vorm van een 4-liter V8 die doorheen de VW Group wordt gebruikt. Minder exclusief, wel ecologischer.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer