Hebben we het over iconen in autoland, dan denk je vaak een modellen, niet zozeer aan motoren. Toch zijn er enkele iconische motoren in de geschiedenis van de auto. Denk maar aan de “boxer 6” van Porsche, de V6 “Busso” van Alfa en de Honda F20C die debuteerde in de S2000. Ook de Bentley 6¾ hoort daar bij. Want geen enkele andere V8 was zo lang in serieproductie.
Trouw aan de roots
Dat is trouwens geen understatement. Want met 61 jaar is dit tout court één van de langste motoren in serieproductie. Het blok verscheen voor de eerste keer in de S2 Limousine, een Bentley vanuit 1952. In die eerste fase was de V8 180 pk en 400 Nm sterk.
Tot op de dag van vandaag gebruikt Bentley dezelfde fundamenten voor haar V8. En hoewel hij bij zijn lancering 6.2-liter groot was - en niet 6.75 -, valt dat enkel te verklaren omdat Bentley kortere zuigers installeerde voor een langere slag in 1971.
1.100 Nm
Wat 61 jaar ingenieurschap doet met een motorblok? Wel, laat de cijfers voor zich spreken. Want de V8 die in de jaren 50 180 pk en 400 Nm koppel wist op te wekken is anno 2020 goed voor 537 pk en 1.100 Nm. Met dank aan moderne technieken maar vooral: met dank aan turbokracht.
Helaas, ook Bentley is tot de vaststelling gekomen dat het steeds moeilijker wordt om een “oude” motor in leven te houden met de strengere emissienormen rond de nek. Waardoor de Bentley 6¾ samen met de Mulsanne Limousine op pensioen mag. Om dat te vieren bouwt Bentley 30 exemplaren van de Mulsanne 6.75 Edition by Mulliner. Opvolging is er in de vorm van een 4-liter V8 die doorheen de VW Group wordt gebruikt. Minder exclusief, wel ecologischer.