Niet de felst bevochten finish ooit, die staat nog steeds op naam van Steve Soper en Eric Van de Poele, die in 1992 niet eens een halve seconde van elkaar gescheiden waren in hun BMW’s M3.
We kregen dus in 2014 een bijzonder spannende editie, die helaas overschaduwd werd door enkele bijzonder zware ongevallen. Die vonden allemaal plaats toen de amateur-piloten het van hun professionele teamgenoten overnamen.
Helikopter
Er viel een carambole op de Raidillon te betreuren, er was de compleet vernielde McLaren van Boutsen Racing en tot slot een angstwekkende crash tussen twee Ferrari’s 458. De ene werd bestuurd door de Rus Vadim Kogay, de andere door de Britse gentleman-racer Marcus Mahy. De race moest worden stilgelegd om een reddingshelikopter toe te laten op het circuit te landen. Mahy werd met zware verwondingen naar het ziekenhuis gevlogen, maar stelt het gezien de omvang van de crash volgens de berichten goed.
Kogay kwam in Monza al in beeld omwille van zijn belabberde rijkwaliteiten. Op dit moment is er nog niet voldoende geweten over de omstandigheden om veel over de rol van Kogay in het incident te zeggen. Wel liet latere winnaar zich tegen onze collega’s van laDH kritisch uit over de stuurkwaliteiten van Kogay. De vele incidenten, en vooral de enorme impact van de crashes, maken duidelijk dat organisator SRO zich moet bezinnen over de formule om de veiligheid van de deelnemers te garanderen. Ofwel tragere auto’s, met minder downforce, ofwel beter getrainde piloten.
Strategie
Het WRT-team trok op een bepaald moment in de wedstrijd in de aanval met de nummer 1-auto van Rast/Winkelhock/Vanthoor. De Audi was de snelste, maar zijn remmen werden ook het meest op de proef gesteld. Een slimme strategie bracht de BMW Z4 van Luhr/Werner/Paltalla vlakbij, maar uiteindelijk trok de snelste aan het langste eeind. Het WRT-team eindigde ook derde met de R8 van Mies/Stippler/Nash. De Audi R8 van Le Mans-winnaars Treluyer/Lotterer/Fässler kende tegenslag. Ook de Bentleys beleefden een moeilijk raceweekend.