Groep B kende een kort leven. De internationale autosportfederatie FISA – nu FIA – ontwikkelde in 1982 een rallyreglement dat meer merken naar de sport moest lukken. Regels waren er eigenlijk niet, en dat in een tijd waar ingenieurs elke dag meer snelheid en pk’s vonden door de ontwikkelingen van turbo’s en aerodynamica. Het leidde tot vuurspuwende monsters als de Peugeot 205 T16, de Audi Sport Quattro, de Lancia Delta S4 of de Ford RS200.
Vier vuurspuwers
Om de drempel laag te houden, moesten de constructeurs slechts 200 auto’s voor straatgebruik homologeren, de zogeheten Stradales die u hier voor u ziet. Rallywagens waarmee je naar de bakker kan. Deze week blikken we terug op die periode met vier auto’s die bepalend waren voor hun tijdperk: de Renault 5 Turbo, de Audi Sport Quattro, de Peugeot 205 T16 en tot slot de Lancia Delta S4.
Renault 5 Turbo 1
Peugeot 205 T16