Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: 30 jaar geleden eindigde Groep B – Toen rally groter was dan F1

In 1986 eindigde het spannendste tijdperk dat de rallysport ooit beleefde. Groep B kende geen grenzen, maar bleek ook een monster dat levens eiste. Zowel piloten als toeschouwers. Toch blijft de herinnering nog steeds zeer levendig. We blikken terug met vier tijdgenoten.

Groep B kende een kort leven. De internationale autosportfederatie FISA – nu FIA – ontwikkelde in 1982 een rallyreglement dat meer merken naar de sport moest lukken. Regels waren er eigenlijk niet, en dat in een tijd waar ingenieurs elke dag meer snelheid en pk’s vonden door de ontwikkelingen van turbo’s en aerodynamica. Het leidde tot vuurspuwende monsters als de Peugeot 205 T16, de Audi Sport Quattro, de Lancia Delta S4 of de Ford RS200.

Vier vuurspuwers

Om de drempel laag te houden, moesten de constructeurs slechts 200 auto’s voor straatgebruik homologeren, de zogeheten Stradales die u hier voor u ziet. Rallywagens waarmee je naar de bakker kan. Deze week blikken we terug op die periode met vier auto’s die bepalend waren voor hun tijdperk: de Renault 5 Turbo, de Audi Sport Quattro, de Peugeot 205 T16 en tot slot de Lancia Delta S4.

Renault 5 Turbo 1

Peugeot 205 T16

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer