Vijf miljard euro wil Marchionne steken in de wederopbouw van Alfa Romeo. Dat moet leiden naar acht nieuwe Alfa-modellen. Welke dat zullen zijn, is op dit moment nog onduidelijk.
De richting is hoe dan ook upmarket. Marchionne hoopt dat Alfa Romeo het Audi van zijn groep kan worden, en hij kijkt naar prestigieuze achterwiel- en vierwielaangedreven modellen. Eind 2015 krijgen we de opvolger van de 159 als eerste exponent te zien.
Alle Alfa's moeten in Italië worden geproduceerd, maar Milaan lijkt dan zeer twijfelachtig als locatie. Al laat Marchionne verstaan dat een nieuwe fabriek een optie is. De weinig geliefde MiTo gaat op het kapblok. De nieuwe Alfa's moeten de verkoop van de povere 74.000 stuks vorig jaar naar 400.000 stuks stuwen. Bij Maserati mogen we ons verwachten aan de Alfieri als nieuw model, in een portfolio die naar zes modellen moet stijgen.
Sceptische analisten
Het plan van Marchionne werd sceptisch onthaald bij analisten, en de koers van het Fiat/Chrysler-aandeel nam aanvankelijk dan ook een duik. De vraag stelt zich immers: waar gaat Marchionne 55 miljard vandaan toveren? Zelf geeft de Italiaanse CEO daarover aan dat een verkoop van Ferrari alvast uitgesloten is.
Maar zelfs al kan Fiat/Chrysler maar een fractie van dit plan realiseren, het geeft vooral aan dat Marchionne eindelijk vindt dat de tijd rijp is voor nieuwe producten. Dat is de belangrijkste ommekeer in zijn denken tot nu.