De bestuurder staat opnieuw centraal, klinkt het bij Alfa Romeo. Daarbij hoort achterwielaandrijving, en als eerste zet een Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio die de BMW M3 en zelfs de Mercedes C63 AMG naar adem doet happen.
Op een moment dat Alfa Romeo zijn 105de verjaardag viert, stelt Marchionne fier dat ‘vele jaren werk eindelijk een resultaat hebben voortgebracht.’ De Giulia is o zo belangrijk voor Alfa Romeo, dat ook in de Verenigde Staten voet aan de grond wil krijgen. In eerste instantie wil Marchionne met de Giulia vooral overdonderen, op mechanisch vlak dan toch.
Ferrari-input
De Giulia Quadrifoglio krijgt de 3.0 V6 turbo uit de Maserati Ghibli en Quattroporte, met Ferrari-input. Daarmee krijgt hij een onwaarschijnlijke 510 pk op de bank, en haalt hij 100 in 3,9 seconden. Om het gewicht zo laag mogelijk te houden krijgt hij een carbon dak, motorkap en aandrijfas. Begin 2016 debuteert hij in de verkoop, en al gauw zullen ook meer klassieke Giulia’s volgen, met dieselmotoren en met vierwielaandrijving.
De Alfa Romeo Giulia trekt alle aandacht naar zich toe, maar doet hij dat ook omwille van zijn knap design? De eerste 156 was een instant klassieker, zijn opvolgers waren dat veel minder. Alfa Romeo lijkt de strakke lijn van de laatste 159 genegen en volgt die op. Maar hoeveel karakter straalt hij nog uit wanneer je de spectaculaire velgen en grotere luchtopeningen wegdenkt? Wat is het verschil met een Jaguar XE, een Infiniti Q50 of – hebben we ook gehoord – een Kia Optima?
Niet meer in Milaan
De Giulia laat ook het nieuwe Alfa-Romeo logo zien. Een logo waar ‘Milano’ uit weggegomd is. Behalve het museum heeft Alfa Romeo geen banden meer met zijn geboortestad. De Giulia zal in Cassino van de band rollen, samen met de Giulietta. Dat ligt nog ten zuiden van Rome.