Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Alfa Romeo – Marchionne wil na bijna 30 jaar Alfa Romeo terug in F1 zien

Jawel, Sergio Marchionne - grote baas van het FiatChryslerconcern - heeft de woorden echt uitgesproken. Hij wil Alfa Romeo terug in de F1 zien. Maar is de uitspraak wel echt geloofwaardig?

Terwijl alle echte Alfaliefhebber nog steeds met dichtgeknepen billen afwachten of het merk wel zo groots zal herrijzen als de Giulia doet vermoeden, is de grote baas van de groep al bezig met de volgende stap. Die is zo mogelijk nog ambitieuzer.

Zoals Porsche en Audi

Dit is wat Marchionne verklaard heeft: „Het is ongelofelijk hoe het merk Alfa Romeo in de harten van de mensen is blijven leven. Net daarom denken we eraan om opnieuw als deelnemer aan de start te komen in de Grote Prijzen Formule 1. Het is belangrijk dat Alfa Romeo zou kunnen terugkeren, de F1-teams zouden er een concurrent bij krijgen.”

Hoewel het op het eerste gezicht vreemd lijkt dat Alfa Romeo Ferrari concurrentie zou aandoen in de F1, moet je er intussen toch rekening mee houden dat Ferrari nu volledig is afgesplitst van de FCA-groep. Bovendien, in Duitsland is het toch ook mogelijk dat twee leden van dezelfde familie om de honneurs vechten in Le Mans. Of hoe moet je dat anders interpreteren tussen Porsche en Audi? Dus waarom niet. Ferrari is overigens gestart als competitiebaas bij Alfa Romeo.

Pionier

Moest dit project concreet worden, dan gaat het in elk geval om een comeback. Alfa Romeo was zelfs èèn van de pioniers van het wereldkampioenschap Formule 1, zoals we dat sinds 1950 kennen. Alfa Romeo ging aan de haal met de eerste twee wereldtitels, dankzij Nino Farina in 1950 en Juan Manuel Fangio in 1951. Al van bij zijn ontstaan is Alfa Romeo gelinkt aan de autosport en aan de F1, al is dat met lange tussenpozen het geval geweest. Alfa Romeo was actief tot 1988 in de F1 en leverde onder andere motoren aan Ligier, Brabham en McLaren. Zullen we het nu echt meemaken dat Alfa Romeo opnieuw op de grid staat in 2017, na 30 jaar afwezigheid? De F1 zou deze impuls alvast goed kunnen gebruiken. Het kampioenschap verkeert bijna in crisis en Marchionne zou vast snel een deal met Bernie Ecclestone bereiken. Je moet beide geen zaakje leren herkennen wanneer het voor hun neus ligt.

Jaguar ook, maar dan anders

Terzelfder tijd als Marchionne zijn ballonnetje oplaat, maakt ook Jaguar bekend dat het officieel terugkeert naar de autosport. Maar niet naar de Formule 1, waar Jaguar een bleke maar dure passage maakte onder Ford tussen 2000 en 2004. Nee, Jaguar stapt in de Formule E in, de elektrische eenzitterreeks van de F1. Jaguar hoopt de sport te gebruiken als zwaar testparcours voor zijn elektrische technologie. Zo komen de Britten op de grid van het derde seizoen van de Formule E in 2016. Ze zullen er ook VW treffen.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer