Met een lengte van 4,68 meter voor 2,16 (!) meter breedte en 1,65 meter hoogte, komt de Alfa Romeo Stelvio naar voor als één van de kleinere compacte SUV’s, naast de Porsche Macan en de Audi Q5. De Jaguar F-Pace is 5 centimeter langer, voor dezelfde hoogte.
De bergen in
De Stelvio – die zijn naam leent bij de hoogste bergpas van Italië - deelt zijn onderstel met de Giulia. Familietrekken die ook duidelijk worden in de lichtblokken. Beide zullen in Alfa’s fabriek in Cassino worden geproduceerd, waar ook nieuwe SUV’s van Jeep en Fiat van de band moeten rollen. Maar met de Stelvio mikt Alfa Romeo eerst en vooral op de Verenigde Staten, om zijn belabberde verkoop daar een boost te geven.
Dynamiek
Alfa Romeo probeert net als met de Giulia het verschil te maken door te beloven dat de Stelvio de leukst sturende SUV van het pak wordt. Maar het interieur van de Giulia dat ook in de Stelvio opduikt, maakt al duidelijk dat op dat vlak de verwachtingen niet te hoog gespannen moeten zijn. Zeker in vergelijking met de Duitse concurrenten.
Alfa toont hier de Quadrifoglio-versie met de 2.9 biturbo V6 met 510 pk. Vierwielaandrijving is overigens standaard op alle varianten. Hij zou maar goed 4 seconden nodig hebben om 100 km/u te halen. Ook de 2.2 diesel krijgt vast een plek, maar voorlopig maakt Alfa alleen nog melding van een 280 pk krachtige 2.0 turbobenzine om ergens in 2017 het gamma te vervolledigen.
Prijsambities
Alfa’s prijsambities zullen zich vast in de buurt van de Duitse concurrenten bevinden, maar afgaand op de kwaliteit van de Giulia lijkt ons dat bijzonder hoog gegrepen. Zeker omdat de ook leuk sturende F-Pace van Jaguar al voor net geen 47.000 euro de weg op mag… wat nauwelijks duurder is dan een Giulia.