Een lang huwelijk is het dus niet geworden. Er komt dus geen Alpine met Caterham-genen en al evenmin een Caterham met Franse inbreng. Renault heeft de aandelen van Caterham in de joint-venture overgekocht, waar de Britten de helft van Alpine/Caterham in hun bezit hadden. Een officiële reden is er niet gegeven, maar het lijkt er sterk op dat de geldschieters achter Caterham zelf geld nodig hebben.
Nog steeds 2016
Dit is niet het einde van het Alpineproject, want Renault lijkt nog steeds vastberaden om een het project tot een goed einde te brengen. Het design zou intussen voor 90 procent vaststaan, het interieur zou deze zomer bepaald worden en 2016 zou nog steeds haalbaar zijn. Langs de andere kant loopt het avontuur van Signatech-Alpine in de racerij verder, en wordt zo in de sport de terugkeer van het sportieve merk voorbereid.
Podium!
Afgelopen weekend kon daar opnieuw een succes bij. Voor zijn tweede deelname aan de 24 Uren van Le Mans - en dat na 35 jaar afwezigheid - mocht de A450B met nummer 36 van Chatin, Panciatici en Webb niet alleen pronken met een mooie zevende plaats algemeen, maar ook de derde trede van het LMP2-podium. Net achter een merk dat ook zijn comeback maakt: Ligier. Maar net als Lotus en Caterham in de F1, is er hier niet echt sprake van een Alpina LMP2. Dit is een bestaand Oreca chassis met een Nissan-motor. Al is ook deze verwant met Renault natuurlijk.
Doet er niet toe. Wat telt is dat de naam en het blauw opnieuw in de belangstelling staan. Alpine staat hiermee derde algemeen in de European Le Mans Series (ELMS), na twee van vijf wedstrijden.