Naast de technische kenmerken heeft Renault ook eindelijk eens een flinke portie beelden verspreid van de nieuwe Alpine A110, waarbij we zicht krijgen op het finale interieur. Bekijk het zelf maar in onze beeldenreeks.
De cijfers
Maar nu tijd voor ernst. Onder de motorkap – en die bevindt zich achteraan – krijgt de Alpine een viercilinder turbobenzine die ontwikkeld is door Renault-Nissan. Alpine werkte aan een eigen luchtinlaat, turbo en de sturing. De motor produceert 252 pk bij 5.000 opm en 320 Nm, al kennen we daar het toerental nog niet van. De auto weegt slechts 1.080 kilogram, dat voor 44 procent vooraan ligt en voor 56 procent achteraan. Hij haalt 100 km/u in 4,5 seconden en een top van 250 km/u is mogelijk.
De Alpine krijgt een vlakke vloer en een diffusor. Dankzij het grondeffect dat hij zo creëert is dit volgens Renault “de enige auto in zijn klasse die 250 km/u haalt zonder dat hij een achterspoiler nodig heeft.” Drie rijprogramma’s (normal, sport en track) grijpen in op de motorsturing, de stuurbekrachtiging, de versnellingsbak (Getrag dubbelekoppelingsbak met 7 versnellingen), het ESP en de actieve uitlaat. De ophanging is mechanisch en dus niet regelbaar. Alpine houdt de dingen graag eenvoudig.
Uitverkocht
Alpine startte in december met de bestellingen van de 1.955 (een referentie naar het geboortejaar van het merk) A110 ‘Premiere Edition’