Zestig jaar geleden vond piloot Jean Rédelé de tijd rijp om een eigen merk te doen ontstaan, een merk dat in de daaropvolgende decennia de maatstaf voor de Franse sportwagen werd. Om die verjaardag luister bij te zetten, had Renault een verrassing in petto voor de toeschouwers die naar de 24 Uren van Le Mans kwamen afgezakt: de Alpine Celebration. Vooraf was er nauwelijks iets van geweten, dus het was een kleine sensatie toen hij voor de race een ererondje over het beroemde circuit mocht maken.
Goed teken?
Leuk, maar bij ons roept hij vooral één vraag op: ‚tof idee, maar wat nu jongens?’ Want in 2012 - toen huidig Peugeot-directeur Carlos Tavares nog nummer 2 was bij Renault - kondigde die Tavares fier aan de het merk Alpine terug zou keren. De racegekke Tavares deed dat nadat hij voor de Grote Prijs van Monaco een ererondje reed met de A110-50 concept. Het leek het best mogelijke nieuws voor Renault, na een moeilijke periode. Alleen kreeg de ambitieuze Tavares het aan de stok met Carlos Ghosn, de grote baas van de Renault-Nissan alliantie. Eén hok is te klein voor twee haantjes, en dus vertrok Tavares naar PSA.
Het enige nieuws dat in de nasleep van de zaak nog over het Alpineproject volgde, was het bericht dat de samenwerking tussen Alpine en Caterham werd stopgezet. Het leek wel alsof het hele Alpineproject in de frigo was verdwenen. Onduidelijk of het er ook weer uit zou komen, bovendien. Tot dit weekend in Le Mans. Renault maakt duidelijk dat het nog steeds plannen heeft met Alpine. Misschien is deze Celebration zelfs een voorsmaakje van wat we mogen verwachten. Hij staat in elk geval dichter bij de A110 en de A310 dan de A110-50, die uiteindelijk maar een licht gewijzigde Renault DéZir conceptauto was.
We zijn geduldig, maar beste vrienden bij Renault: het is nu drie jaar dat jullie ons op nieuws laten wachten. Het wordt tijd dat jullie echt eens duidelijk maken of er wat te gebeuren staat met Alpine, of dat jullie alleen maar op het verleden teren. Concepts, dat is leuk. Echte auto’s zijn nog veel leuker.