Al in 2013 presenteerde toenmalig nummer 2 bij Renault Carlos Tavares een nieuwe Alpine, op basis van een buizenchassis. Het plan was om samen met Caterham een lichtgewicht Alpine te ontwikkelen.
Knikkende kniëen
Tavares trok naar Peugeot-Citroën, en daarmee leek ook het Alpineproject bezegeld. Zeker toen Renault Caterham uitkocht. Maar dat was omdat Renault zijn eigen zin wilde doen, zo blijkt. De Alpine Vision is een duidelijke retro-knipoog naar Alpines legendarische A110, waarmee de Franse sportwagenfabrikant eind jaren '70 de rally's domineerde. Niet zo origineel, maar we zijn de eersten om toe te geven dat we knikkende knieën en een droge keel overhouden aan de blik op deze eerste foto's. Als moderne Alpine A110 zit dit volledig snor, tot de kuipjes aan de binnenkant toe. Die binnenkant verraadt dat de nieuwe Alpine een geautomatiseerde versnellingsbak krijgt, waarschijnlijk met dubbele koppeling.
Terug naar Dieppe
De details zijn nog schaars. In tegenstelling tot de A110 zou de nieuwe Alpine zijn motor niet voorbij de achteras krijgen, maar centraal achteraan. Het zou gaan om een 1.6 of een 1.8 turbobenzine met 250 tot 300 pk. Het gewicht zou rond 1.100 kilogram schommelen. Dat maakt hem hoe dan ook een rechtstreekse concurrent van de Alfa Romeo 4C en de Lotus Exige.
De nieuwe Alpine zal ook in Dieppe worden geproduceerd, waar destijds de geboortewieg van de andere Alpines stond. Renault bouwt er nu zijn Renault Sportproducten.