In 1967 richten Hans-Werner Aufrecht en Erhard Melcher in Burgstall in Duitsland een bedrijf op dat racemotoren ontwikkelt. Ze nemen elk de eerste letter van hun achternaam in de naam op, en voegen er Aufrechts geboortedorp Grossaspach aan toe: AMG.
1. Scoren in Francorchamps
Al in 1971 doet AMG van zich spreken door met de 300 SEL 6.8 af te zakken naar de 24 Uren van Francorchamps. Tussen de BMW CSL,’s de Alfa Romeo GTA’s en de Ford Capri RS een opmerkelijke keuze. Maar het rode monster van 428 pk met Hans Heyer en Clemens Schickentanz bleek snel: vijfde in de kwalificaties en derde na de start. De AMG draait braaf zijn rondjes, terwijl de concurrentie ten onder gaat aan een uitputtingsslag. Weliswaar op drie ronden van de uiteindelijke winnaar, de Ford Capri RS 2600, maar de tweede plaats van de 300 SEL – herdoopt tot Rote Sau, of het rode varken - bij zijn debuut wekt interesse in binnen- en buitenland. AMG legt een knap visitekaartje voor.
2. Met automaat
In 1978 trekt AMG naar het Europees toerwagenkampioenschap met deze Groep 2 450 SLC. Door de homologatievereisten blijft de 4,5-liter motor onveranderd in cilinderinhoud, maar door de AMG-magie springt het vermogen van 217 pk naar 375 pk. Alleen, in zijn tuningprogramma bood AMG wel een manuele vijfbak aan, maar Mercedes hield het bij een drietrapsautomaat… waarmee Heyer en Schickentanz dus aan de slag moesten. Pas in 1980 wint de coupé zijn eerste race, op de Nürburgring.
3. De eerste officiële samenwerking
In 1984 al ontwerpt AMG een eigen V8 met vier kleppen per cilinder, die Mercedes gebruikt in de 500 SEC. In 1986 breidt Mercedes de samenwerking nog verder uit, maar steeds rond de V8-motor. In 19903spreken we voor het eerst over een echte Mercedes AMG. De constructeur is inmiddels verhuisd naar Affalterbach, en stelt fier de C 36 AMG. Tegen 1997 zijn er 5.000 stuks van verkocht. In 1991 is AMG voor 51 procent eigendom van Mercedes.
4. Stunten met CLK GTR
Aan AMG de taak om in slechts 128 dagen een challenger te bedenken voor het FIA GT-kampioenschap. Op basis van de 6.0 V12 uit de Mercedes S600 ontwikkelde AMG de CLK GTR, met 612 pk en 775 Nm. De vorm was dan wel die van een CLK, maar onderhuids is hij één en al carbon en racetechnologie. Door de homologatievereisten moesten er ook ‘straatexemplaren’ worden gebouwd. Die verschenen echter pas tegen het einde van het seizoen en verschilden aardig van de racewagens, tot onvrede van Porsche. 26 straatversies zijn zo gebouwd, ze haalden 100 km/u in 3,7 seconden en een top van 320 km/u was mogelijk. Vandaag zijn ze onbetaalbaar en nauwelijks te vinden. De CLK GTR was onklopbaar in FIA GT.
5. SLS, de eerste echte Mercedes-AMG
Nadat eerder McLaren de SLR had mogen ontwikkelen, liet Mercedes het ontwerp van zijn nieuwe supercar in 2009 volledig over aan AMG. Met zijn vleugeldeuren en bombastische V8 werd die meteen de opvolger van de beroemde 300 SL, ook al had hij de reputatie van een moeilijke jongen te zijn. Sinds 2005 is AMG volledig in handen van Mercedes, in 2015 zette de sportieve tak een record neer door 70.000 exemplaren te verkopen. Dit jaar zou de kaap van 100.000 exemplaren sneuvelen.