Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Apollo IE – Radicaal en duur

Uit de as van Gumpert is het merk Apollo opgestaan. Het laat zijn eerste boreling zien. Daarvoor heb je de moed van een viking nodig en de portefeuille van een Wall Straat-bankier.

Het zijn al echte kenners die nog weten waarover het gaat wanneer we het hebben over de erg radicale Gumpert Apollo sportwagens. De constructeur moest in 2013 de boeken sluiten, maar werd in 2016 overgekocht door een consortium uit Hong Kong dat ook de rechten op de naam De Tomaso bezit. Onder de naam Apollo duikt nu een eerste nieuw monster op.

IE

De Apollo IE verwijst naar ‘Intenza Emozione’, niet zo voor de hand liggend voor een Duitse constructeur. Onder de motor gaat nog een klassieke atmosferische motor schuil, een V12 van 6.3 liter die dus zonder turbo of batterijhulp 780 pk produceert bij 9.000 opm. Hij knalt naar 100 km/u in 2,7 seconden en topt aan 335 km/u.

1.350 kilogram

Zoals u kan zien is de IE aerodynamisch bijzonder goed ontwikkeld. 1.350 kilogram is niet zijn gewicht, maar de neerwaartse druk die hij ontwikkelt bij 300 km/u. Dat is van het niveau van een prototype in Le Mans. En nu we toch over kilo’s bezig zijn: het volledig carbon geheel weegt 1.250 kilogram.

Nog een verbluffend cijfer: in de bochten is de Apollo IE in staat zijdelingse krachten op te tekenen tot 2G. Ter vergelijking, uw gewone auto is al een sportwagen indien hij aan de helft komt. Wetende dat de oude Gumpert Apollo nog een tijdlang het ronderecord op de Nürburgring in zijn klauwen had, dan lijkt een nieuwe poging slechts een kwestie van tijd.

De Apollo IE zal slechts in 10 exemplaren worden geproduceerd, aan een prijs van 2,3 miljoen euro. Ai.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer