Om maar meteen naar de essentie te gaan: nee, we denken niet dat de nieuwe Goldfinger-DB5 de beroemde schietstoel krijgt. Evenmin vermoeden we dat hij mitrailleurs in de koplampen ingewerkt krijgt. Met een stukprijs van meer dan 3 miljoen euro (exclusief BTW en – hopelijk niet – douanerechten) zou je enerzijds denken dat dit er wel bij zou mogen horen, maar we kunnen ons de afwijzende blikken van de autoriteiten zo ook al wel voorstellen. Aston Martin specifieert al meteen dat de nieuwe DB5’s geen goedkeuring voor gebruik op de openbare weg kunnen krijgen. Wat krijgt hij dan wel? Al zeker de roterende nummerplaten, en nog meer ‘Q-trucjes’ zijn gepland.
Furka
Aston Martin heeft met zijn eerdere ‘continuation’ (verderzetting) geld geroken, en laat nu de Bond-saga aan de beurt komen. Sinds de zilvergrijze (Silver Birch) Aston Martin DB5 zijn debuut maakte in Goldfinger in 1964, is hij uitgegroeid tot de favoriete Bond-auto. De DB5 dook tot nog toe op in zeven James Bond-films. Maar de beroemdste blijft toch Goldfinger. Het iconische beeld van James Bond (Sean Connery) naast zijn DB5 op een bergflank werd overigens op de Zwitserse Furka-pas gedraaid. Een bord ter plekke herinnert nog aan dat gebeuren.
Van de nieuwe Goldfinger DB5 staan 25 exemplaren gepland. De ‘extra’s’ worden samen met de specialisten van EON Productions – de productiemaatschappij achter de Bond-films – gemaakt. De eerste leveringen staan gepland voor 2025.