Aston Martin en Red Bull willen de 21ste eeuwse versie van de McLaren F1 ontwikkelen, het geesteskind van designer Gordon Murray uit de jaren ’90. Met die uitdaging in gedachten hebben Red Bull F1-genie Adrian Newey en Aston Martindesigner Marek Reichman elkaar gevonden.
Downforce
Eigenlijk wil de AMRB 001 elke bestaande straatauto belachelijk maken. Newey wil daarom een downforce in deze auto kunnen genereren die nog geen enkele straatauto eerder kende. Lees: Porsche, Ferrari en McLaren: jullie kunnen terug naar de tekentafel.
Hij moet de snelheid van een prototype in Le Mans evenaren, en daarvoor is een flinke motor nodig. Aston Martin voorziet in een V12. Het doel is een balans van 1 pk per kilogram autogewicht in de balans te kunnen werpen. Omdat Newey de downforce aan de onderkant van de auto onttrekt, kon Marek Reichman nog relatief vrij zijn exterieur design ontwerpen. Newey bedacht ook de ophanging en de versnellingsbak. “Ik wilde al zo lang een auto voor de openbare weg bedenken, Aston Martin stond daarbij bovenaan mijn lijstje”, zegt Newey.
Bugatti Chiron?
Red Bull Advanced Technologies en de Q-divisie van Aston Martin zullen AMRB 001 ontwikkelen en produceren. De productie blijft beperkt tot 99 a 150 auto’s en 25 raceversies. De eerste leveringen zijn voor 2018. De snelste auto krijgt ongetwijfeld ook het duurste prijskaartje. Wat ons meteen bij de volgende vraag brengt: bijt de Bugatti Chiron in het stof tegen de AMRB 001?