Het lijkt een peulschil, 10 pk meer uit een licht herwerkte 4.7 V8. Maar Aston Martin herbekeek het hele concept om betere prestaties neer te zetten met de Vantage S. Vermogen bij hoge toeren, met 436 pk bij 7.300 opm, en trekkracht onderin, met 490 Nm bij 5.000 opm.
7 versnellingen
De nieuwe zeventraps automatisch bediende manuele versnellingsbak – zoals BMW’s SMG-bak – maakt door zijn extra verzet en zijn kortere eindverhouding snellere sprints mogelijk, al geeft Aston Martin daarover nog geen cijfers vrij. Een gewone Vantage haalt 100 km/u in 4,8 seconden, de S moet daar dus onder blijven.
Brulboei
De stuurinrichting, dempers en veren en de remmen zijn aangepakt, en ook de achterwielen zijn een maatje breder om de wegligging nog te verbeteren. Je zal hem ook horen aankomen, want de uitlaat – en vooral de ‘vrijeloopklep’ – kreeg nog wat wijzigingen om er een echte brulboei van te maken. Aan de binnenkant brengt hij een geraffineerde mix van luxe en race-atmosfeer.
De Vantage S neemt wat stijlkenmerken van de GT4 racewagen over, volgens Aston Martin. Vooraan herken je hem aan zijn nieuwe bumper met grotere luchthapper en splitter. Achteraan kreeg hij een ander bumperdesign, en opzij vallen de brede ‘treeplanken’ op.
De Vantage S kan reeds besteld worden, al communiceert Aston nog geen prijzen. Onder het motto: ‘als je het moet vragen, kan je hem vast niet betalen’. Hij is beschikbaar in cabrio- en in coupévorm.