De Audi A1 blijft de funky instapversie in het gamma van de Duitsers. De nieuwe versie gebruikt nog steeds het onderstel van de VW Polo, maar er komt wel een halve centimeter in de lengte bij. In de breedte blijft hij bij 1,73 meter zweren, voor een hoogte van 1,41 meter.
De Sportback, de vijfdeursversie, moet zo wel iets ruimer worden aan de binnenkant dan zijn voorganger. Hij is beschikbaar met contrasterende dakkleur, tegen meerprijs. Uiterlijk combineert hij de klassieke A1-look met de nieuwe Audi-designtaal van onder meer de Audi Q8.
Digitaal dashboard standaard
Audi pakt vooral in het interieur uit. De A1 krijgt standaard een volledig digitaal dashboard, ongezien in deze klasse. Het MMI-multimediasysteem vergt wel een financieel offer, dat vind je op de optielijst. De extra centimeters vertalen zich in 65 liter meer koffer. In gewone configuratie bedraagt die nu 335 liter, met de achterbank plat wordt dat 1.090 liter.
Bij de lancering zijn er drie motorkeuzes: de 1.0 TFSI benzine met 116 pk, de 1.5 TFSI met cilinderuitschakeling en 150 pk en de 2.0 TFSI met 200 pk als voorlopige topper. De basismotor met 95 pk volgt iets later. Een diesel staat niet opgenomen in het aanbod. De orderboekjes gaan nog deze zomer op, de eerste leveringen zijn voor de herfst van 2018. De prijs is nog niet bekend.