De A1 Sportback is geen verrassing. Het was algemeen bekend dat Audi het gamma van zijn kleinste wat wenste uit te breiden, een vijfdeurs model was dus een logische zet. Misschien nog het meest opmerkelijke, is dat hij even lang is als de driedeurs: 3,95 m. Wel is hij 6 mm breder (1,75 m) en 6 mm hoger (1,42 m). Vooral de instap naar achter belooft zo beter te zijn. Op meer koffer moet je dan weer niet rekenen: die blijft met een volume tussen 270 liter en 920 liter met neergeklapte achterbank, identiek aan de driedeurs.
Op 2 cilinders
Bij de motoren zien we alleen turbo viercilinders, met één belangrijke nieuwkomer. De 1.6 TDI is beschikbaar met 90 pk en 105 pk. Audi geeft voor beide 3,8 l/100 km en 99 gr/km CO2 op. Later volgt nog een 2.0 TDI met 140 pk (4,1 l/100 km).
Ook de benzinemotoren zijn dus turbo’s, met de interessante 1.2 TSI als basis. Die is 86 pk sterk en verbruikt officieel gemiddeld 5,1 l/100 km. De 1.4 TSI is beschikbaar met 122 pk, 140 pk en 185 pk. De versie met 140 pk is de grote nieuwigheid. Die beschikt namelijk over cilinderuitschakeling, en kan onder lage belasting en bij lage tot gemiddelde toerentallen op slechts 2 cilinders draaien. Dat geeft een officieel gemiddeld verbruik van 4,7 l/100 km, tot voor kort onmogelijk geacht voor een benzine. Op volle kracht is de 1.4 TSI goed voor een top van 212 km/u en een sprint naar 100 in 8,1 sec.