Je moet voor een keer geen grote specialist zijn om de update van de Audi A3 te spotten. Vooraan zie je duidelijk hoe het Single Frame radiatorrooster in omvang is toegenomen. Ook de lichtblokken zijn gewijzigd. Je vindt - uniek in deze klasse - xenonlichten als de standaardkeuze en voor het eerst kan je hierdoor voor led matrixlichten in de optielijst kiezen.
Virtual Cockpit
Andere première van deze Audi A3: de mogelijkheid om het klassieke instrumentenpaneel in te ruilen voor de reeds beroemde Virtual Cockpit, een scherm dat je naar wens kan aanpassen. We geven nog mee dat Audi de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem MMI uit de rekken heeft geplukt. De vernieuwde A3 kan voorts nog rekenen op een rijvaksensor met actieve stuurcorrectie. Samen met de adaptieve cruise control en de S Tronic automaat maakt dat autonoom rijden in fileverkeer tot 65 km/u mogelijk. Opnieuw, dat hebben we in dit segment nog niet eerder gezien.
1.0 TFSI
De Audi A3 facelift kan je voortaan ook met drie cilinders bestellen. Hij krijgt de 115 pk sterke turboversie, die de 1.2 vervangt. De 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling en 150 pk blijft behouden. De 1.4 TFSI met 125 pk verdwijnt wel uit de catalogus, net als de 1.8 die moet plaatsmaken voor een nieuwe 2.0 TFSI met 190 pk. Bij de diesels verandert er niets: 1.6 TDI met 110 pk en 2.0 TDI met 150 pk of 184 pk. De S3 wint 10 pk. De 2.0 TFSI is hier naar 310 pk gepusht.
Alle beschikbare carrosserievarianten van de Audi A3 (driedeurs, vierdeurs, Sportback en cabrio) krijgen meteen de aanpassingen van de facelift mee. Idem voor de Audi A3 e-Tron (elektrisch) en de Sportback g-Tron (aardgas). Vanaf begin mei kan je hem bestellen, de eerste leveringen zijn gepland tijdens de zomer. Maar op de juiste prijzen is het nog wachten.