Uiterlijk krijgt de A3 een nieuw ‘single frame’ radiatorrooster, glanzend zwart gelakte middenstijlen tussen de ruiten, enkele strepen chroom, aerodynamische zijspiegels, een diffuser en – voor de tweedeurs – donkerder achterlichtblokken.
Idem in het interieur, waar de wijzigingen minimalistisch zijn. Zo moet je al kiezen voor de optionele S Tronic dubbele koppelingsbak, om te merken dat die een nieuwe schakelpook kreeg. Of bijvoorbeel de andere achtergrond voor de wijzerplaten.
Motoren
Belangrijker is dat de A3 een nieuwe basismotor krijgt. De 1.6 benzine maakt plaats voor een moderne, drukgevoede 1.2 TFSI met 105 pk. Gemiddeld moet hij genoeg hebben aan 5,5 liter. De topper bij de benzine blijft de S3 met zijn 265 pk.
Het dieselpallet wordt onderin uitgebreid met een 90 pk-versie van de 1.6 TDI common railmotor. Deze motor bestaat ook met 90 pk. De 2.0 TDI is beschikbaar met 136 pk, 140 pk of 170 pk. 1.2 TFSI, 1.4 TFSI en de krachtigste dieselmotoren beschikken standaard over een stop/start-systeem, en dat zowel met de manuele bak als met de S Tronic.
De vernieuwde A3 is nog dit voorjaar beschikbaar, maar het is nog wachten op de prijsevolutie.