Na de Audi A5 Coupé en de A5 Sportback is het dus de beurt aan de cabrio om in het nieuw te staan. De nieuwe Audi A5 Cabrio neemt vanzelfsprekend het gezicht over van de andere versies, waarvan de relatief agressieve pose sommigen al heimwee geeft naar de vorige generatie. Daarentegen zijn wij wel heel blij dat Audi trouw blijft zweren aan het stoffen vouwdak.
Tot 385 pk
Audi schuift meteen goed gestoffeerd motorenpallet naar voor, met in een eerste tijd de 2.0 TFSI met 252 pk, de 2.0 TDI met 190 pk en de 3.0 V6 TDI met 218 pk. Later volgen nog een 2.0 TFSI met 190 pk en een 3.0 TDI met 286 pk. Audi geeft een gemiddelde stijging van het vermogen op met 17 procent, voor een gemiddelde daling van het verbruik van 22 procent. U zegt? Met of zonder sjoemelsoftware? Slechte karakters toch.
Natuurlijk vergeten we de S5 niet met zijn 3.0 TFSI biturbo V6 met 354 pk (+21 pk), die met het asfalt communiceert langs een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. In 5,1 seconden staat hij aan 100 km/h en wanneer de verbetering van de torsiestijfheid zo goed is als aangekondigd, dan wordt het fun in de bochten.
Praat tegen de riem
Deze generatiesprong brengt ook de traditionele update van de technologie. De nieuwe A5 krijgt de jongste snufjes van het huis: semi-autonoom rijden tot 65 km/u, verbruiksvermindering door de data van het gps-systeem te gebruiken, verkeersbordherkenning, hulp bij uitwijkmanoeuvres, de Audi Virtual Cockpit en… in de veiligheidsgordels geïntegreerde microfoons waardoor de stembediening zelfs met open dak gegarandeerd is, net als telefoongesprekken.
De prijzen zijn nog niet bekend.