De Audi A6 Allroad is al sinds zijn eerste uitvoering 20 jaar geleden onze favoriete Audi break. Dat beetje extra stoerheid staat hem zo goed. Nu is er een nieuwe Allroad op basis van de jongste Audi A6 Avant.
Luchtvering
Wie een A6 Allroad bestelt, krijgt in tegenstelling tot de A4 Allroad een regelbare luchtvering. Ten opzichte van een gewone Avant staat de Allroad sowieso al 13,9 centimeter hoger op zijn poten. Maar in de offroadmodus kan je daar nog maximaal 4,5 centimeter bij doen, al is de snelheid dan beperkt tot 35 km/u. Maar 18 centimeter bodemspeling, daarmee komt hij al aardig in de buurt van een echte 4x4. De quattro vierwielaandrijving krijgt hij net als de luchtvering al standaard mee.
48 Volt
De Audi A6 Allroad komt graag in beeld wanneer er lasten moeten worden gesleept. Vandaar de keuze van Audi om hem in Europa uitsluitend met V6 diesel op pad te sturen. Er is er eentje met 231 pk (5,8 l/100 km, 152 g/km CO2), eentje met 286 pk (zelfde waarden, 0-100 km/u in 5,9 sec) en eentje met 349 (6,4 l/100 km, 168 g/km CO2). Allen maken gebruik van een 48 Volt-elektrisch systeem dat een kleine boost kan geven om zo brandstof uit te sparen.
Audi start de lancering met een speciale ’20 years allroad’ versie met 19-duim siervelgen, leder/alcantara-stoelbekleding en aluminium sierlijsten. Vanaf juli is hij te koop, voor de 45 TDI basisversie betaal je 65.840 euro.