De nieuwe Audi A6 Avant is met zijn lengte van 4,93 meter nog geen 2 cm langer dan de A6 berline. De wielbasis bedraagt 2,91 meter en is volgens Audi een belangrijke verbetering ten opzichte van de vorige A6.
565-1.680 liter
De koffer van de Avant slikt 565 liter bagage. Met de achterbank plat wordt dat 1.680 liter. Mooie waarden, maar minder dan de Mercedes E break. En de dynamische daklijn maakt de A6 Avant dan wel visueel een knappe verschijning, maar ze belemmert wel het laden van kastjes, fietsen en andere omvangrijke voorwerpen.
Door meer aluminium in de constructie te verwerken, daalt het gewicht ten opzichte van het vorige model met 70 kg. Dat moet én het verbruik én de rijdynamiek bevorderen. Audi voorziet in 6 motoren: 2 benzines en 4 TDI’s, allen rechtstreeks ingespoten.
3.0 TDI biturbo
Het pallet begin met de 2.0 TDI met 140 pk (5,0 l/100 km, 132 gr/km CO2). Vervolgens zijn er 3 varianten van de 3.0 TDI V6, met 204 pk, 245 pk en een biturbo met 313 pk. Die laatste – met achttraps automaat - staat in 5,4 seconden aan 100 km/u. Bij de benzines is er een 2.8 zescilinder met 204 pk, en een 3.0 TFSI met 300 pk, dankzij zijn compressor. Alle motoren beschikken over start/stop, remenergierecuperatie en een intelligent motortemperatuurmanagement.
Tegen het einde van de zomer komt hij op de markt. Een Belgische prijs hebben we nog niet, maar in Duitsland zal de 2.0 TDI aan 40.850 euro starten.