Net als met de A4 Avant kiest Audi ook in de nieuwe A6 Avant voor een meer sportieve achterkant, maar het merk gebruikt wel een optisch trucje. Enerzijds heb je de dynamische vorm van de raampartij achteraan, anderzijds zie je ook wel dat de eigenlijke koffer nog wel een stukje verder blijft lopen.
Meer technologie
Zo combineer je dus een dynamisch uiterlijk met een flinke koffer (565 – 1.680 liter). Verre van ‘class leading’ in cijfers, maar dat is toch een mooi volume. Het koffervolume blijft overigens identiek aan de vorige generatie, terwijl ook de afmetingen op enkele centimeters in de breedte en de hoogte na dezelfde zijn. Hij blijft 4,94 meter lang.
De upgrade komt vooral van de technologie. Zo blijft de rijassistentie niet alleen in fileverkeer actief, maar zelfs tot snelheden van 250 km/u. Met de navigatie actief, houdt hij zelfs rekening met wat er op hem afkomt. Dat verbetert niet alleen het comfort en de veiligheid, maar ook het verbruik.
Hybride
Alle A6-motoren krijgen een klein hybridesysteem, dat een kleine boost kan geven tijdens het rijden en zo de verbrandingsmotor ontlast. Bij het remmen laadt het via de kinetische energie zijn batterij bij. De nieuwe Audi A6 Avant kan tussen 55 km/u en 160 km/u in vrijloop gaan bij lage belasting en de start/stop-functie grijpt al in bij 22 km/u. Allemaal maatregelen die het verbruik en de CO2-uitstoot helpen drukken. Eerst zijn de 3.0 V6-motoren aan de beurt (TFSI: 340 pk, TDI: 186 pk). Op prijzen en lanceringsdata is het nog wachten.