Audi onthulde de A7 Sportback in het prestigieuze Münchense Pinakothek-museum. Een symbool voor de standing die Audi met de A7 Sportback nastreeft. Waar Mercedes met zijn nieuwe CLS de E-klasse als donor gebruikt, en BMW voor zijn toekomstige Gran Coupé de 5-serie als donor inzet, laat Audi onder de A7 reeds het nieuwe onderstel van de volgende generatie A6 debuteren. Deze verwachten we ten laatste in 2012 in de handel.
Audi 100 Coupé S
De A7 Sportback meet net geen 5 meter, en oogt als een sierlijker versie van de A5 Sportback. Achteraan draagt hij referenties naar de Audi 100 Coupé S uit de jaren ’70. Om een rijker cliënteel te overtuigen, plantte Audi heel wat techniek van de A8 over in de A7 Sportback. Vooraan is hij overigens duidelijk geïnspireerd op die A8. Idem voor de luxesnufjes, of wat gedacht van een multimediasysteem waarmee je ook op het net kan surfen?
De wielbasis van 2,91 meter maakt duidelijk dat Audi plaats gecreëerd heeft voor de passagiers. Zowel vooraan als achteraan – hier slechts twee zitjes – kan iedereen zich comfortabel installeren. Zelfs iemand van 1,93 meter stapt nog zonder hoofdpijn in achteraan, al doet het design anders vermoeden.
5,3 l/100 km
De A7 Sportback is een hatchback, met een koffer van 535 liter. Dat kan groeien tot 1.390 liter met de achterbank plat. Hij sleept tot 2,1 ton. Onder de motorkap krijgen we bij de lancering uitsluitend zescilinders: een 2.8 (204 pk) en een 3.0 (300 pk) bij de benzines, en een 3.0 TDI met 204 pk en eentje met 245 pk.
De benzines zijn quattro, de kleine diesel is op de voorwielen aangedreven. Audi belooft voor die laatste een gemiddeld verbruik van 5,3 l/100 km (CO2: 139 gr/km).
Op de prijzen is het nog wachten tot aan het einde van de zomer.