Slechts 1.830 kilogram geeft Audi op voor een A8 3.0 TFSI Quattro, waar de meeste concurrenten nog vlot tegen de twee ton aanschurken, zeker met vierwielaandrijving. Audi zet dus zijn beloofde dieetkuur voort, wat de 3.0 TDI 'Clean Diesel' (258 pk) op gemiddeld 5,9 l/100 km en 155 gr/km CO2 brengt. Interessant voor de boekhouder.
De nieuwe A8 blijft 5,14 meter lang, de A8 L voegt daar 13 centimeter extra aan toe en een achterbank die transatlantische luchtvaartmaatschappijen aan het dromen zet. Zo kan je in de L een bankje aan de passagiersstoel bestellen waarop de vermoeide managers- of ministersbenen even kunnen rusten. Bij de nieuwe technologie sommen we een head-up display op, de volledig automatische parkeerassistentie, de rijvakassistent die kan tegensturen en de auto binnen de lijnen houdt en de internetverbinding in de auto. Bang & Olufsen zorgt voor dure audio.
S8
3.0 zescilinders met turbo vormen zowel in benzine (310 pk) als diesel (258 pk) de basis. Daarboven staan een 4.0 TFSI V8 Biturbo (435 pk) en een 4.2 TDI met 385 pk en 850 Nm. Topper is de A8L W12 quattro met 500 pk.
Audi laat ook al de nieuwe S8 zien. Diens 4.0 V8 turbo is 520 pk sterk. Hij haalt 100 in 4,2 seconden. Aan de andere kant van het spectrum is er de A8 hybride met 2.0 turbobenzine en elektrische motor. Samen leveren ze maximaal 245 pk en 480 Nm. Audi geeft hem op voor 6,3 l/100 km en 147 gr/km CO2.
In september gaat de A8-familie in Frankfurt in première. In november start de verkoop in Duitsland aan een vanafprijs van 74.500 euro.
Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi
Klik hier en zoek uw occasie Audi A8 tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Audi A8, en een selectie van tweedehandse