Balanced mobility heet het project, dat Audi op weg moet zetten naar een CO2-neutrale mobiliteit. In die optiek is nog wat weg af te leggen, want alleen al de productie van een auto betekent CO2-uitstoot. Audi rekent voor dat een Audi A3 nog voor hij voor het eerst is gestart, reeds een CO2-uitstoot van 6,5 ton te verantwoorden heeft.
Windmolens
Een eerste concrete stap is de plaatsing van 4 windmolens in de Noordzee voor rekening van Audi, aan een kost van om en bij 10 miljoen euro… per stuk. Begin 2013 moeten de 3,6 Megawatt molens operationeel zijn. De jaarlijkse 53 GWh stroom van die molens volstaan om een kleine stad van energie te voorzien, of kunnen dienen voor Audi’s productiebehoefte of om elektrische auto’s op te laden.
Nadeel van windenergie is de onvoorspelbaarheid. Soms heb je te weinig wegens onvoldoende wind, en soms te veel. Alleen kan je elektriciteit maar moeilijk bewaren. Daar wil Audi nu een mouw aanpassen.
Er bestaat een procedé om via waterstof – die je via elektriciteit kan opwekken – in combinatie met CO2, aardgas op te wekken. De CO2 wil Audi halen uit een biogasfabriek, die bij de productie met een overdaad aan CO2 zit.
A3
Audi zou Audi niet zijn, moest het niet meteen een model voorbereiden dat met het Audi-aardgas kan bollen. Ziehier de Audi A3 1.4 TSI TCNG, 110 pk sterk. Hier toont Audi nog het prototype in de vorm van het oude model, vanaf 2013 moet hij daadwerkelijk in de catalogus staan als nieuwe A3. Ook van de A4 plant Audi een aardgasvariant.
Verwerking
Bij de verbranding in de motor komt nog zo’n 95 gram CO2/km vrij, maar Audi stelt dat het die uitstoot al op voorhand gecompenseerd heeft via de windenergie en door de CO2 van het biogas te verwerken. De rekening valt zelfs gunstig uit, want om 1.000 ton eGas te bekomen, dient 2.800 ton CO2 gebruikt. De A3 heeft een rijbereik van zo’n 400 km op gas, en kan indien nodig ook op benzine functioneren.