De Audi e-tron toont meteen waar we staan in het elektrisch verhaal. Hij zal op één laadbeurt meer dan 400 kilometer ver rijden, maar kost ook 82.400 euro. Slechts weggelegd voor de happy few dus.
Er zijn geen mirakels, de elektrische revolutie vindt van bovenuit plaats en moet zachtjes aan zijn weg naar beneden zoeken. Je moet gefortuneerd zijn om je de eerste echte full-electric te kunnen veroorloven. De Audi e-tron valt bovendien nog iets duurder uit dan de Jaguar i-Pace, de volledig elektrische Jag. Maar het is wel duidelijk dat Tesla’s rijk uit is, er is stevige concurrentie op komst in de wereld van de elektrische auto.
Batterijpack van 700 kilogram
We kijken naar een SUV van 4,9 meter lang, 1,9 meter breed en 1,6 meter hoog. Hoeveel hij in totaal weegt is niet bekend, maar het batterijpack alleen al weegt 700 kilogram. Dat pack is goed voor een capaciteit van 95 kWh, waarmee hij twee motoren voedt die samen 408 pk en 660 Nm produceren. Hij haalt 100 km/u in 6 seconden en de top is begrensd op 200 km/u. Hij wordt op de vier wielen aangedreven en moet ook buiten het asfalt uit de voeten kunnen met zijn offroad-modus. De kofferruimte blijft met 660 liter voldoende groot. Het interieur ligt in lijn met de recente A6 en Q8, en komt zo minder futuristisch over dan dat van een Tesla. Wel ruilt hij de klassieke buitenspiegels in voor camera’s.
Het is nog niet bekend hoe lang een gewone laadbeurt duurt om een volle batterij te verkrijgen. Maar aan de snellaadpaal heb je voldoende aan 30 minuten om ‘opnieuw over een lang rijbereik te beschikken’, volgens Audi.
Geschiedenis voor België
Voor de autoproductie in België is dit een historisch moment. De Audi e