Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Audi Groep S – Het rallymonster dat niet uit zijn kooi mocht

Audi had nog een overtreffende trap klaar voor zijn Quattro S1, in het WK rally in de jaren ’80. Alleen betekenden de dodelijke ongevallen met de groep B wagens ook het vroegtijdige einde van deze Audi Groep S Quattro.

Groep B was de absolute machotijd in het WK rally: de Ford RS200, Lancia Delta S4, Peugeot 205 T16 en de Audi Quattro natuurlijk. Turbomonsters die zich sissend en grommend een weg baanden door drommen toeschouwers. Tot het misliep. In 1986 verongelukte zowel Henri Toivonen met de Delta in Corsica, nadat Santos eerder dat jaar in Portugal in het publiek was beland bij een ongeval, met vier doden tot gevolg. De FIA schrapte groep B en diens opvolger, groep S, voor 1987.

Le Mans in het bos

Groep S was visueel nog extremer dan groep B. Nog meer vrijheid in de reglementen leidde quasi tot Le Mans prototypes die klaar stonden om Kielder Forest te bestormen. Audi, dat klop kreeg van Peugeot en Lancia, besloot om zijn 2.1 vijfcilinder motor uit de Quattro centraal achterin te bouwen in dit Groep S prototype, dat werd voorbereid voor het seizoen 1987. Het koetswerk is van plastic, rond een stalen buizenframe. Hij weegt nauwelijks 1.000 kilogram.

Eerste kilometers

Met de Quattromotor leverde de Groep S Audi makkelijk 320 pk, maar het zag er naar uit dat de FIA een maximumvermogen van 300 pk zou opleggen, in een kleinere motor. Praat voor de vaak, want de FIA koos uiteindelijk voor groep A. Audi hield de rallysport op topniveau voor bekeken en borg de Groep S op. Vorige maand reed hij een demorondje met Walter Röhrl achter het stuur in het Eiffel Rally Festival. Tot dan had hij 28 kilometer op de teller. Ook Toyota had met de MR een Groep S in de steigers, net als Opel met de Astra en Lancia met de Delta.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

1 BUGATTI W16 Mistral World Record

453.9 km/u: Deze Bugatti is de snelste cabrio ter wereld

Autonieuws
BMW-iX3-2025-Neue-Klasse-Front

Exclusief: Dit is de nieuwe BMW iX3 (2025)

Autonieuws
Research

9 Gebruikte winterauto's voor minder dan 10.000 euro

Autonieuws
Ontdek meer