Audi onthulde zijn toekomstplannen tijdens een aandeelhoudersvereniging in Neckarsulm. BMW’s scalp mag wat kosten. VW pompt tussen nu en 2019 24 miljard euro in Audi. Zesduizend nieuwe werknemers mogen aan boord komen, waarvan 4.000 in Ingolstadt en Neckarsulm.
Er komen pakken nieuwe Audi’s aan, te beginnen met de nieuwe A4 dit najaar. Daarnaast wil Audi vooral groeien in de SUV’s, zowel naar onder als naar boven. Volgend jaar komt onder de Q3 een Q1, die in Ingolstadt wordt geproduceerd. In 2018 komt er een elektrische crossover, die de evenknie moet worden van Tesla’s Model X elektrische SUV. Tot slot ziet Audi zelfs nog de mogelijkheid om boven de Q7 te groeien. Vanaf 2019 komt er een Q8 bij.
Vorst
Van de 24 miljard gaat 70 procent naar product- en technologieontwikkeling. Voor ons is de vraag: welke rol krijgt de Audi-fabriek in Vorst bedeeld? Het heeft er intussen alle schijn van dat Audi de productie van de nieuwe A1 naar de Seatfabriek in Martorell verhuist vanaf 2018 of 2019. Dat klinkt logisch, want daar rolt ook de Ibiza van de band die hetzelfde onderstel gebruikt. Wanneer Audi wil groeien, heeft het al zijn fabrieken hard nodig. Vorst kreeg al de garantie dat het ‚een model’ zal mogen bouwen. Maar het is nog niet bepaald welk model dat zal zijn. Er is sprake van de elektrische crossover, maar dat is weinig waarschijnlijk. Vorst is een fabriek die het van hoge volumes moet hebben, en zo’n nichevoertuig zal nooit in gelijkaardige aantallen worden geproduceerd als de A1 nu. Afwachten dus wat de toekomst brengt.