Hij heeft een tijd op zich laten wachten, deze Audi Q8. BMW lanceerde de X6 voor het eerst in 2008, precies tien jaar geleden. Het segment is niet het allerruimste, maar er zit nog rek op… en er valt veel geld te verdienen.
3 meter wielbasis
Op basis van de Q7 heeft Audi deze Q8 ontworpen. Met net geen 5 meter lengte is hij iets korter, en met 1,71 meter blijft hij ook in de hoogte nog iets onder de Q7. Maar met de volle 2 meter is hij wel breder. De wielbasis bedraagt de volle 3 meter, wat stevig wat beenruimte moet opleveren. Standaard komt de Audi Q8 als vijfzitter op de markt. Zijn koffer is 605 liter groot, maar kan met de achterbank plat aandikken tot 1.705 liter.
Diesel, toch
We zien een erg luxueus interieur, met uitsluitend ruimte voor digitale schermen, zoals de Audi A8 en de Audi A7 Sportback al eerder aangaven. De binnenomgeving is overigens een kopie van het interieur van de A8: wat sec, maar wel zo hoogtechnologisch als je ze vandaag de dag mag verwachten. Bovendien vind je snel je weg in dit systeem.
Audi lanceert de Q8 in juli met alleen maar een 3.0 TDI V6 met 286 pk en vierwielaandrijving op het programma. In 2019 volgt nog een lichtere zescilinder dieselversie met 231 pk en ook een V6 benzine met 340 pk staat dan op het menu. Standaard schuift Audi hem naar de markt met led