Het eerste wat ons opvalt, en dit is iets persoonlijk natuurlijk, is dat de supercar van Audi eindelijk een zeker sexappeal uitstraalt. Daar zijn blijkbaar niet veel wijzigingen voor nodig, soms volstaan enkele trekken en een nieuwe bumper of radiatorrooster om ineens een veel harmonieuzer auto af te leveren. Dat is volgens ons wat er ook is gebeurd met de Audi R8 voor 2019, en dat zowel vooraan als achteraan.
Meer kracht
De ingenieurs van Audi hebben ook nog gesleuteld aan de atmosferische 5.2 V10-motor, die je ook in de Lamborghini Huracan terugvindt. Daarbij hebben ze meer vermogen gevonden. Zo springt hij in pure kracht van 540 pk naar 570 pk. Het koppel gaat er ook op vooruit, maar slechts met 10 Nm naar 550 Nm. Boven de gewone R8 vervangt Audi de R8 V10 Plus door de R8 V10 Performance. Die krijgt nog 10 pk meer, 620 pk in totaal. Het koppel gaat van 560 Nm naar 580 Nm. De coupé knalt volgens Audi in 3,1 seconden naar 100 km/u, voor de Spyder is dat 3,2 seconden. De topsnelheid bedraagt 331 km/u.
Audi heeft ook het onderstel aangepast, van de ophanging tot het stuur. Vooraan komt er een actieve rolstang bij, die nog meer precisie moet geven aan een auto die reeds messcherp stuurde. Ook de bestuurder moet meer rijgevoel ervaren op deze manier. Een herwerkt ESP maakt het mogelijk om nog efficiënter te remmen bij hoge snelheden, en nu we het toch over elektronica hebben: de R8 krijgt er nog een nieuwe rijmodus bij. Naast comfort, auto en dynamic is er nu ook performance, onderverdeeld in dry, wet en snow.
De nieuwe Audi R8 staat in de lente van 2019 in de showrooms. De prijzen zijn nog niet bekend.