Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Bericht: Audi R8 RWS – Revolutie

Audi heeft in Frankfurt een R8 voorgesteld waar velen van droomden, zonder te geloven dat hij ooit echt zou komen. Nu is het dus zover: een R8 zonder quattro.

Tot nu kwamen alle sportieve Audi’s – zowel de RS’en als de R8 – met vierwielaandrijving (quattro). In Frankfurt zorgde het merk voor een eigen revolutie, want dit is een R8 zonder quattro. En ook niet met voorwielaandrijving.

Dank u Lambo?

Audi heeft dus beslist om een strikt op de achterwielen aangedreven versie van de R8 te commercialiseren, de RWS. Audi stelt hem voor als de evolutie voor de weg van de R8 LMS uit de racerij, die door het reglement verplicht wordt om het met achterwielaandrijving te doen. De 5.2 V10 stuurt zo zijn 540 pk uitsluitend naar de achterwielen. Tiens, dat doet er ons aan denken: bestaat er ook niet zo’n configuratie bij de Lamborghini Huracan? Wat zegt u? Dat Lambo van Audi is? Ha, maar natuurlijk.

999 exemplaren

Naast de puristische aanpak van de achterwielaandrijving, moet hij dankzij het lagere aantal onderdelen ook wat minder gewicht meezeulen. De winst bedraagt 80 kilogram in de coupé en 40 kilogram in de Spyder. In het stuur mogen geen koppeleffecten meer waarneembaar zijn, wat de precisie en de feedback moet verbeteren. Audi herwerkte ook het ESP, dat stevige slippers zal toelaten. Maar de constructeur zegt nu al dat het onmogelijk zal zijn om het ESP volledig uit te schakelen. De R8 RWS coupé haalt 100 km/u in 3,7 seconden voor een topsnelheid van 320 km/u (Spyder: 3,8 sec en 317 km/u).

De productie van de Audi R8 RWS blijft beperkt tot 999 exemplaren. De orderboekjes zijn nu al geopend, maar breng wel een cheque mee van 142.900 euro voor de coupé en 156.900 euro voor de Spyder. Maar eigenlijk is ook dit goed nieuws: de puurste varianten van de R8 zijn ook de goedkoopste.

Klaar voor de volgende stap?

Artikel delen

Alle artikels

Dongfeng-Box-Belgie-2024 01

Elektrische Dongfeng Box is Mini-rivaal voor 22.400 euro

Autonieuws
Porsche-Taycan-GTS-01

Opgefrist: Porsche Taycan GTS wil je hebben, Taycan 4 moet je hebben! (2024)

Autonieuws
Research-Intro

We kopen steeds vaker een jonge tweedehands (en elektrisch)

Autonieuws
Ontdek meer