De RS 4 beleeft zijn werelddebuut binnen enkele weken in Genève, maar Audi laat hier alvast de eerste foto’s zien.
Net als in de RS 5 behoudt Audi vooralsnog het vertrouwen in de 4.2 V8, die mag doorrazen naar liefst 8.250 opm, waar hij 450 pk lost. Geen turbo, maar wel directe inspuiting. Het koppel bedraagt 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 opm. Een zeventraps S-Tronic dubbele koppelingsbak maakt hem minstens de evenknie van de BMW M3.
Alleen benadrukt Audi graag het alledaagse gebruiksgemak van zijn snelle modellen, en dus krijgen we de RS 4 eerst als break (Avant) te zien. In 4,7 seconden staat hij aan 100. Zijn top is begrensd op 250 km/u, maar kan worden opgetrokken tot 280 km/u. Met de launch control zijn die prestaties voor iedereen haalbaar. Voor het verbruik geeft Audi 11 l/100 km op.
Welvingen
Net zoals de RS 6 beschikt de RS 4 over heerlijk gewelfde wielkasten, die standaard 19 duims-wielen verbergen. Achteraan pronkt een paar vuistdikke uitlaten. Hoewel resoluut sportief, blijft ook deze RS 4 behoorlijk discreet. Wel is hij 2,4 cm breder dan een gewone A4, en ligt hij 2 cm lager. De aandrijving verloopt over de vier wielen, terwijl vooraan keramische remschijven tot het optiepakket behoren. Het interieur vindt zijn karakter in onder meer de kuipstoelen vooraan.
In de herfst wil Audi de eerste stuks beginnen leveren in Europa. De prijs in Duitsland begint bij 76.600 euro, bij ons zal dat wat meer opschuiven richting 80.000 euro door de hogere BTW.