De snelste compacte Audi van het moment is de S3, met zijn 2.0 TFSI goed voor 310 pk. Het wachten was dus op een RS3-model voor de geüpdate A3. Het wachten is voorbij, zoals deze berline bewijst.
Nieuwe vijfcilinder
Naast de andere carrosserievorm, is ook onder de motorkap een en ander gewijzigd. We vinden nog steeds een vijfcilinderblok terug, maar de RS3 krijgt hier het volledig nieuwe 2.5 motorblok in aluminium dat we al eerder mochten ontdekken in de Audi TT RS. Een monster dat 400 pk levert en 480 Nm tussen 1.700 en 5.800 opm. De motor is uitsluitend beschikbaar met de zeventraps dubbelekoppelingsbak S-Tronic en quattro vierwielaandrijving. Hiermee knalt de RS3 naar 100 km/u in 4,1 seconden, wat nauwelijks 0,4 seconden trager is dan de TT RS. De topsnelheid is begrensd bij 250 km/u, maar kan tegen betaling naar 280 km/u gebracht worden.
TCR
Audi heeft ook een circuitversie ontwikkeld van de RS3, de RS3 LMS. Daarmee zet Audi zijn eerste stappen in de TCR (Touring Car Racing) reeksen. Dat zijn toegankelijker kampioenschappen, onafhankelijk van de FIA, die in 2015 op zowel internationaal, nationaal en regionaal vlak zijn opgestart.
Hoewel hij de naam RS3 draagt, moet hij toch omwille van het reglement een toegeving doen. Hij mag niet de vijfcilinder van de RS3 gebruiken, maar de 2.0 TFSI van 330 pk in stelling brengen. Vanaf december is deze ‘klantenwagen’ beschikbaar, om hem in actie te zien is het wachten op de eerste TCR races van 2017.