In 1994 opende Audi een nieuw hoofdstuk in zijn geschiedenis door een sportieve variant van zijn 80 break uit te brengen, al was die wel nog door Porsche ontwikkeld. Maar kijk, met de RS2 kreeg het concept meteen de nodige sérieux. Sindsdien zijn snelle Audi breaks een eigen leven beginnen leiden, geïmiteerd door de concurrentie.
450 pk
De RS4 verdween in 2015 uit de catalogus, toen de nieuwe generatie van de A4 uit kwam (codenaam B9). We hebben twee jaar moeten wachten op de komst van een nieuwe supersportieve A4, maar dat geduld wordt nu beloond.
Wel mag er meteen een droom aan diggelen, voor een V8 is geen plaats meer onder de motorkap van de RS4. Hij krijgt de nieuwe 2.9 V6 biturbo (uit de RS5), die 450 pk en 600 Nm naar de vier wielen brengt langs een achttrapsautomaat. Kenners zullen zien dat het vermogen identiek is aan dat van de vorige RS4, maar dat het koppel nog met 170 Nm toeneemt. Wanneer je die cijfers naast het met 80 kilogram gedaalde gewicht legt, kan dat niet anders dan vonken geven.
Keramische remmen
Audi heeft het over een sprint naar 100 km/u in 4,1 seconden en een op 250 km/u begrensde topsnelheid. Die kan tegen meerprijs naar 280 km/u worden opgetrokken. Bij de opties zien we een gestuurde ophanging, directer stuur en keramische remmen.
De eerste leveringen zijn gepland voor begin 2018, met een prijs van 84.700 euro.