Voorheen was er wel een Audi S5 Sportback, met 354 pk al bepaald geen trage versie van de vijfdeurscoupé. Maar voor Audi was dat blijkbaar nog niet voldoende, en kon er nog een RS5 Sportback bij.
450 pk
Onder de motorkap vinden we de 2.9 V6 biturbo uit de RS5 Coupé, met identiek vermogen: 450 pk bij 5.700 opm en 600 Nm tussen 1.900 en 5.000 opm. Een geheel dat zijn weg naar het asfalt zoekt via een achttrapsautomaat en vierwielaandrijving. In gewone omstandigheden krijgen de achterwielen wat meer vermogen bedeeld: 60 procent. Maar indien nodig kan dat tot 85 procent worden, terwijl de voorwielen maximaal 70 procent van het vermogen kunnen krijgen. Audi stelt in optie ook een sportdifferentieel voor de achtertrein beschikbaar. Die regelt dan weer de verdeling van het motorkoppel tussen beide achterwielen.
De Audi RS5 Sportback heeft aan minder dan 4 seconden genoeg om 100 km/u te halen, in optie kan de begrensde topsnelheid worden opgetrokken naar 280 km/u.
Aluminium en carbon
Uiterlijk laat de Audi RS5 Sportback zien dat hij uit een ander vaatje tapt. Zo ligt hij nog 7 millimeter lager dan de S5, zijn de wielkasten verbreed, vind je achteraan een diffusor en ovalen uitlaatpijpen en staat hij standaard op 19-duims velgen. In optie is 20-duim mogelijk. Enkele uitrustingsstukken zijn donkerder getint, hij krijgt met leder beklede sportstoelen met honingraatmotief, enzovoort. Het slechte nieuws: op dit moment is hij alleen belangrijk voor Nood-Amerika. Wel laat Audi al weten dat de RS5 Sportback voor de hele wereld gepland staat, maar wanneer hij precies zijn debuut bij ons maakt is nog niet geweten. De prijs evenmin.