De auto die zelf rijdt, het is de volgende grote revolutie in het autolandschap. We zouden de eerste commerciële exemplaren tegen 2020 mogen verwachten. We hebben er een jaar geleden nog zelf van geproefd met Nissan. Maar veel constructeurs hebben intussen hun wagon aangepikt, en Audi zal vast niet de laatste zijn. Maar wanneer een merk als Audi ook sportieve interesses heeft, is het uitkijken naar de kruisbestuiving.
2 minuten, 10 seconden
Audi heeft zijn ingenieurs een interessante taak toe geworpen: een RS 7 Sportback zelfstandig een rondje circuit laten afwerken, zoals een DTM-piloot dat zou doen. Het theater werd één rondje Hockenheim van 4,574 km. De RS 7 Sportback klaarde de klus op zijn eentje in twee minuten en tien seconden, een gemiddelde van 126 km/u en hij haalde topsnelheden van 240 km/u.
De RS 7 ging er vollebak tegenaan op de rechte stukken, deed al even hard zijn best in de remzones en volgde de trajectoires zoals de Ekströms en Vanthoors dat zouden doen. Om dat te kunnen, was de auto volgestouwd met 3D-camera’s. De beelden van die camera’s kon de auto live vergelijken met de data van het circuit, die in de gps waren ingegeven. Maar deze keer wel tot op een centimeter na.
Voor het overige was dit een vrijwel standaard RS 7, met de klassiek beschikbare technologie (intelligente cruise control, botsingwaarschuwing, rijvaksensor met automatische correctie,…) die de auto al vanzelf laat handelen in bepaalde omstandigheden. Zo kan hij in fileverkeer zelf het tempo regelen. Waar de Nissan al de verraderlijke omstandigheden van het alledaagse verkeer aan kon, is het Audi’s prestatie dat het toont wat de auto zelf kan op de rand van de beschikbare grip en met hoge snelheid. De toekomst komt er met rasse schreden aan. Moeten we daar blij om zijn? Dat is een ander debat…