In afwachting van een nieuwe evolutie die het rijbereik van volledig elektrische auto’s gevoelig opkrikt, lijkt er nog een grote toekomst in het verschiet voor plug-in hybrides. Om de voordelen van elektrisch rijden te leren kennen zonder compromissen te moeten sluiten op rijbereik, zijn ze eigenlijk ideaal. Voor de verre verplaatsingen beschik je nog over een brandstofmotor – benzine in dit geval – en voor kleine verplaatsingen rij je zuiver elektrisch.
De voordelen
Met zijn plug-in hybride aanbod snijdt Audi een nieuw hoofdstuk aan, waarbij vooral het elektrisch gedeelte performanter wordt. Ongeacht het model leggen ze volgens de WLTP-norm een 100% elektrisch rijbereik van 40 kilometer voor, wat in de realiteit toch moet kunnen overeenstemmen met 35 kilometer. Daartoe voorziet Audi in een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 14,1 kWh. Wie via een wallbox kan laden, tankt hem vol in 2 uur.
Audi plant twee varianten, de ene meer op comfort georiënteerd en de andere sportiever. Hopelijk betekent dit keuzes in het benzinevermogen, al preciseert Audi nog niet hoe het deze kant van zijn TFSI e-modellen juist invult. De 55 TFSI op de koffer doet vermoeden dat we rond 250 pk zullen eindigen. De e-tron badge blijft voortaan voorbehouden voor volledig elektrische modellen.
De nadelen
Het grote nadeel is dat je op bijvoorbeeld de snelweg een pak nutteloos gewicht meezeult in de vorm van de batterijen. Die dragen daar weinig bij in de verplaatsing, al heeft Audi dat wel proberen minimaliseren door een ‘voorspellende’ functie waarbij hij via de navigatie gaat onderzoeken hoe hij de batterijen het efficiëntst kan doen werken tijdens de rit. Dat extra gewicht weegt ook door in het elektrisch verbruik. Audi geeft volgens de realistischer WLTP-normen een gemiddeld verbruik op van 22,6 kWh tot 26,2 kWh per 100 kilometer op, wat in alle gevallen exorbitant is. Het benzineverbruik is nog niet bekend, maar we zien wel een gehomologeerd CO2-cijfer van 0 g/km, wat een erg voordelige fiscale behandeling lijkt te garanderen.
Wat we ook nog niet weten: hoeveel duurder zullen deze TFSI e’s zijn tegenover de klassieke TDI. Eigenlijk renderen deze plug-in hybrides pas echt wanneer je ze zoveel mogelijk elektrisch kan gebruiken, om zo het meerverbruik van de benzinemotor te compenseren die meer gewicht meezeult.
Nog dit jaar gaan de orderboekjes voor de nieuwe plug-in hybridevloot open. Meer nieuws in Genève.