Nee, het geluid van de groep B vijfcilinder die Röhrl in de jaren ’80 langs stoffige wegen richting San Remo of Porto joeg, dat komt waarschijnlijk niet meer terug. Maar dat het Audi ernst is om een nieuwe Quattro Coupé de weg op te sturen, zoveel is nu wel duidelijk.
Peulschil
De Audi Sport quattro Concept verwijst naar de beroemde Sport Quattro uit de jaren ’80, de coupé die de basis van de legendarische groep B-rallyauto van Audi vormde. Die had 306 pk… een peulschil in vergelijking met nu.
De Concept is 4,6 meter lang en draagt enkele duidelijke verwijzing naar de Sport Quattro, onder meer zijn opvallende wielkastwelvingen. Ook de ruime achterste zijstijlen lijken wel zo uit de jaren ’80 te komen. En hebt u die koplampen gezien? (een mopje dat we hier nu wel eens zonder bijbedoelingen kunnen poneren)
700 pk
Audi stelt dat de Concept ontworpen is met racen in gedachten. Met 700 pk uit zijn hybride aandrijving doet hij een McLaren en een Ferrari sidderen. De V8 biturbo alleen al produceert 560 pk, een elektrische motor die tussen de 4.0 V8 en de vierwielaandrijving huist voegt daar nog 140 pk aan toe. Samen komen ze ook aan 800 Nm koppel. In 3,7 seconden – zo snel als de vroegere groep B volgens Audi – haalt hij 100, en de top is 305 km/u. Toch moet hij ook tot 50 km ver op alleen zijn batterijkracht kunnen. Dankzij het veelvuldig gebruik van lichtgewicht materialen, blijft het totaalgewicht beperkt tot 1.850 kilogram.
Bon, wij zijn hier wel klaar voor. Wij lijken ook wel wat op Walter Röhrl in zijn jonge jaren hoor. Waar liggen de sleutels?
Klik hier voor alle nieuws over het merk Audi
Klik hier en zoek uw occasie Audi Sport quattro Concept tussen de duizenden tweedehands auto’s.
Klik hier voor een overzicht van Audi Sport quattro Concept, en een selectie van tweedehandse